Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framgång drar ÖSK-publik

Allsvenskan i stort har haft ett tufft publik-år. Men ÖSK håller ställningarna.
– Självklart är vi mycket nöjda med det, säger ordförande Björn Åqvist.

Annons

9 531 åskådare kom för att hylla ÖSK-spelarna i den sista hemmamatchen för säsongen. Årets fjärde bästa siffra.

- Det var en fin avslutning. Det visar att folk är engagerade. Våra supportrar är viktiga för oss och det syntes i förväg att mina spelare ville prestera bra fotboll inför hemmapubliken, säger ÖSK-tränaren Sixten Boström.

Det innebär att totalt 115 566 personer har sett ÖSK:s 15 matcher på Behrn arena denna säsong.

Publiksnittet landar på 7 704, en liten minskning på 182 personer jämfört med fjolåret.

Men ändå långt ifrån det ras som de flesta andra allsvenska klubbar drabbats av.

– Jag tycker vår siffra är bra med tanke på den tidiga seristarten, det sena avslutet och det långa sommaruppehållet vi hade i serien, säger ordförande Björn Åqvist.

– Dessutom hade ett publikdragande lag som Hammarby ramlat ur. Det påverkar självklart snittet.

Varför har ni lyckats behålla publiken?– Självklart har det sportsliga resultatet en stor del i förklaringen. Men vi har också en modern arena med hög standard att erbjuda folk. Sånt tror jag spelar in.

ÖSK har satsat på en del riktade kringaktiviteter som exempelvis en speciell tjejkväll och ett specialerbjudande när O-ringen avgjordes i somras.

– Annars lägger vi mycket resurser på reklam och att sprida information om våra matcher.

Två matcher har denna säsong lockat över 10 000 åskådare. Mötet med Elfsborg (10 032) och Malmö FF (10 880). Men för några år sedan fanns en vision i klubben om att publiksnittet skulle kunna ligga omkring samma siffra.

Är det realistiskt att tro på det målet som utvecklingen varit?– Jag tror inte det är omöjligt om vi tittar några år framåt. Det finns en helt annan medvetenhet i svensk fotboll att börja anpassa spelschemat efter publikens önskemål. Publiken är våra kunder. Om våra sportsliga framgångar fortsätter i ÖSK så hjälper det också till. Jag tror på vår vision fortfarande.

Fotnot: Malmö, Helsingborg, Häcken, BP och Trelleborg är de enda klubbar som verkar kunna öka sitt publiksnitt lite i år jämfört med 2009.

ÖSK:s publiksnitt sedan återkomsten i allsvenskan

2010: 7 704.

2009: 7 886.

2008: 8 660.

2007: 8 818.

Mer läsning

Annons