Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ÖSK:s tunga publiktapp

Publiken sviker ÖSK. På två hemmamatcher har klubben redan tappat 8 871 åskådare och miljonbelopp jämfört med fjolåret. Men ÖSK:s vd Jan Karlsson är inte oroad.
– Finns inget som säger att vi inte kan ta igen det, säger han.

Annons

Jämfört med fjolåret är Örebro SK i en publikkris.

I hemmapremiären tappade klubben nästan 4 000 åskådare. Mot Helsingborg nästan 5 000. Två av fem som såg klubben förra våren har i år valt att stanna hemma.

Efter två hemmamatcher har klubben redan tappat nästan 9 000 åskådare med tillhörande intäkter. Det handlar, även lågt räknat, om miljonbelopp i uteblivna inkomster när stolarna på Behrn arena gapat tomma.

Ingen oroJan Karlsson, vd i ÖSK Elitfotboll AB, vill inte kommentera belopp. Varken hur mycket ÖSK kan ha förlorat eller vilket publiksnitt och vilka publikintäkter klubben budgeterat med. Och erkänner heller inte någon oro över situationen.

Vädret en orsak

– Det är för tidigt att dra någon slutsats. Säsongen består av 15 hemmamatcher plus cupspel, och när vi balanserar våra mål mot budget beaktar vi självklart att vi har en vårstart där kallt väder kan vara en orsak till att folk stannar hemma. Men publiksiffrorna är ändå en besvikelse. Siffrorna är dåliga, säger han.

Förväntningarna lägreFörklaringarna till publikraset är, enligt olika ledare i klubben som NA talat med, framförallt fem:

1. Förväntningarna. 2011 hade laget en tredjeplats i bagaget och gick in i säsongen som toppkandidat. 2012 kommer laget från en tolfteplats och har inte ens en uttalad målsättning. 

2. Resultatet. Den svidande premiärförlusten mot Åtvidaberg följt av 0–0 i Mjällby var ingen bra reklam inför matchen mot Helsingborg. 

3. Vädret. Strilande regn och en temperatur runt nollstrecket lockar inte marginalåskådarna. 

4. Påsklovet. Många barnfamiljer var bortresta när Helsingborgsmatchen spelades. 

5. Det digra utbudet av elitidrott. Konkurrensen är hård i Örebro, och många idrottskonsumenter har valt att lägga pengarna på exempelvis Örebro Hockey i kvalserien.

Så ska trenden vändas

Trots att det har varit tomt på läktarna har ÖSK har sålt mer säsongskort än tidigare.

Och nu kampanjar klubben hårt för att sälja ännu fler.

– Men det är inte jättemånga som nappat än, säger Michael Karlberg, biljettansvarig i klubben.

ÖSK har tappat två av fem åskådare jämfört med förra våren.

Men bland säsongskortsinnehavarna är trenden den motsatta. Målet inför årets säsong var att öka antalet årsabonnemang med 3,6 procent – och det slog klubben med marginal.

– Jag har ingen exakt siffra, men vi har passerat målet på 2 900 sålda privata abonnemang med ett par hundra, säger Michael Karlberg.

Totalt, inräknat sponsorernas årsabonnemang och de gratisårskort ÖSK Ungdoms fotbollssektion får, har ÖSK i år sålt 5 200 abonnemang.

Läs mer om publikfrågan i fredagens NA, papperstidningen!

Publik-raset

Hemmapremiär 2011 mot Syrianska (nykomling): 10 654 åskådare.

Hemmapremiär 2012 mot Åtvidaberg (nykomling): 6 729 åskådare.

Tapp: 3 925 åskådare (37 procent).

Hemmamatch mot Helsingborg 2011: 10 563 åskådare.

Hemmamatch mot Helsingborg 2012: 5 612 åskådare.

Tapp: 4 951 åskådare (47 procent).

Totalt tapp efter två omgångar: 8 871 (42 procent).

Mer läsning

Annons