Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ÖSK vill locka kvinnor till arenan

Sportslig succé – men ändå sviker publiken ÖSK. Klubben hoppas nu att en kampanj för kvinnor och höstens många möten mot storlag ska täppa till åskådartappet.

Annons

– Jag är inte nöjd med publiksiffran. Men jag säker på att antalet kommer att öka till hösten, säger Jan Karlsson, ÖSK:s vd.

Rekordtidig allsvensk start, isande kyla, usla naturgräsplaner och ett VM-uppehåll på nästan två månader.

Lägg ihop de faktorerna och ni får en stor orsak till varför åskådarantalet i allsvenskan sjunker kraftigt.

För ÖSK:s del har våren – trots den vackra tredjeplatsen i allsvenskan – inneburit en nedgång med drygt 15 procent om man jämför med helårssiffran på Behrn arena förra säsongen.

Trots det märkbara publiktappet är inte Jan Karlsson orolig för den negativa trenden.

Bra lag kvar att möta

– Det är klart att jag inte är nöjd med publiksiffran. Det är dryga tusen personer mindre än vad vi hoppats på. Men samtidigt tänker jag inte vara negativ – utan ser det här ur en positiv synvinkel, säger han.

– Ser man till spelschemat i allsvenskan har vi kvar lag att möta som lockar betydligt mer publik än de lag vi hittills har mött. I höst ska vi spela mot Elfsborg, Malmö, AIK, Helsingborg och IFK Göteborg på Behrn arena. Vi samverkar även aktivt med O-ringen för att dra fulla hus till Behrn arena den 26 juli när Elfsborg kommer hit. Förhoppningen är då fullsatt och 13 150 åskådare för första gången.

Hur aktivt jobbar ÖSK under VM-uppehållet för att locka publik till höstsäsongen?

– Vi jobbar intensivt med publikfrågan. Vi satsar mycket på annonser i NA som når ut till hela upptagningsområdet, vi säljer abonnemang fortlöpande och jobbar hårt för att nå nya spontantbesökare. Kärnpubliken som kommer till Behrn arena har vi redan. Bland annat kommer vi fram över att rikta kampanjer för kvinnor för att locka ännu fler besökare till våra matcher.

Hur kommer kampanjen för kvinnor att se ut?

– Det vill jag inte avslöja redan nu.

AIK och Helsingborg har under visa matcher sänkt biljettpriset kraftigt. Malmö har släppt in folk gratis som hetat likadant som spelarna. Kan det bli aktuellt för ÖSK också?

– Jag tror mycket på att vara stolt över sin egen produkt. Hålla i stoltheten. Vi har ett underhållande lag som tillhör toppen av allsvenskan – det är det vi erbjuder. Sedan är det klart att man till vissa enskilda matcher kan erbjuda vissa lösningar. Som exempelvis Aftonbladet haft, gå två betala för en och så vidare. Vi kommer även satsa hårt på att locka fler lag och ledare till arenan. De ska ha möjlighet att komma hit tillsammans och se allsvensk fotboll.

Hur mycket störs ni av det ökade tv-inflytandet i allsvenskan?

– Jag tycker att tv är jättepositivt för fotbollen. Det gör oss attraktiva och tillgängliga. Sedan ligger det i vårat eget intresse att locka folk till Behrn arena. Vi har våra fester – 15 stycken hemmamatcher som vi håller i och som vi ska se till ska bli så bra som möjligt, säger Jan Karlsson.

Åqvist är lugn

Björn Åqvist, ordförande i ÖSK Elitfotboll, är också lugn:

– Den sjunkande publiksiffran är ett generellt problem för hela allsvenskan. Jag tror att mycket beror på den tidiga starten, den extrema kylan och den dåliga standarden på gräsmattorna, säger han.

ÖSK:s publiksiffror

ÖSK:s publiksnitt sedan återkomsten till allsvenskan ser ut så här:

2007: 8 818.

2008: 8 660.

2009: 7 886.

2010 (sju matcher): 6 679.

Siffror svart på vitt:

ÖSK:s snitt på 6 679 åskådare per match är en försämring på – 15, 3 procent mot helårssiffran 2009 – 7 886.

Mer läsning

Annons