Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tyck till: Tar ÖSK rättgrepp för att öka publiken?

Nu tar ÖSK till nya grepp för att snygga till vårens vikande publiksiffror. Gå två och betala för en samt stimulerande aktiviteter för kvinnor lyder en del av receptet.

Annons

Läser man publiksiffrorna sedan ÖSK gick upp i allsvenskan igen är det deprimerande läsning om ett tapp på 25 procent av publiken sedan 2007. Jämfört med i fjol var vårens publiksiffra 15 procent lägre än den totala siffran 2009.

Men ÖSK:s vd Jan Karlsson är inte särskilt orolig för att den siffran ska vara lika tråkig läsning vid säsongens slut.

– Under våren ska man tänka på vilket väder vi hade, vilka lag vi mötte och att vi fick ett långt uppehåll när det egentligen var som bäst att spela fotboll. Nu har vi åtta fina hemmamatcher med andra förutsättningar.

Men att ligga på latsidan och hoppas på att sol och hetare motståndare ska snygga till siffrorna vågar inte ÖSK. I stället satsar de på en rad aktiviteter utöver den orienteringskupp du kan läsa om i artikeln bredvid.

– På samtliga hemmamatcher under hösten ska vi ha ett ”bjud en vän”-erbjudande, där vi lägger undan ett antal biljetter som man får för halva priset om man köper två.

Hur många sådana biljetter kommer det att finnas?

– Ja, det blir nog bara ett hundratal, så det gäller att ligga på luckan, säger Jan Karlsson.

Från klubbens sida hoppas man så klart att även de som hamnar för långt bak i kön till dessa biljetter ändå går på matchen.

En målgrupp som ÖSK pratat om länge är att locka kvinnor till matcherna. Nu kan de avslöja att det under hösten kommer att bli aktiviteter som ska stimulera tjejer att gå på fotboll.

– Jag kan inte säga exakt vad det blir, men det kommer att vara bra erbjudanden.

Reducerat pris

En särskild satsning görs också när Malmö FF kommer på besök den 7 augusti. Då kommer alla som kommer till Behrn arena i ÖSK:s matchtröja att få ett reducerat pris på sittplatserna.

Med de här satsningarna hoppas man vända den dåliga trenden även om Jan Karlsson inte vågar lova en bättre slutsiffra än i fjol.

– Nej, det kan jag inte säga, men det här ska i alla fall förbättra snittet från i våras.

Så vill ÖSK höja publiksnittet

Ett specialerbjudande som marknadsförts genom brevutskick i Borås och annonser ska locka köpstarka orienterare till ÖSK-Elfsborg.

När Malmö FF kommer på besök den 7 augusti erbjuds alla som kommer till Behrn arena i ÖSK:s matchtröja ett reducerat pris på sittplatserna.

Under höstens samtliga hemmamatcher kommer det finnas ett hundratal biljetter som kan köpas för halva priset om man köper två.

Kvinnorna ska lockas till ÖSK-matcherna vid flera tillfällen under hösten genom särskilda erbjudanden och aktiviteter speciellt riktade mot tjejer.

Publikkapacitet på nya Behrn arena: 13 150 åskådare.

Publikrekord nya Behrn arena: 11 565 åskådare, 25 juni 2007: ÖSK-Djurgården.

Publikrekord Eyravallen: 20 066 åskådare, 8 oktober 1961: ÖSK - Degerfors.

Mer läsning

Annons