Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Framtidens krav bakom höjning av busstaxa

Annons

Svar

Att vi har en fungerande och attraktiv kollektivtrafik är, precis som Axbergs områdesgrupp skriver i NA 22 februari, viktigt för både kommun och region. Under de senaste åren har kostnaden för kollektivtrafiken ökat snabbare än intäkterna, vilket inte är hållbart. Om vi ska kunna ha en väl fungerande kollektivtrafik i dag och i framtiden så krävs det att vi kan hålla en god ekonomi för hela kollektivtrafiken.

Ett beslut vi då blivit tvungna att ta har varit en prisökning. Vår ambition var att göra en höjning som inte skulle vara allt för långt ifrån ursprungspriset. I nuläget ser jag tyvärr inte att vi skulle kunna införa tretimmarsbiljetten, men alla de beslut vi nu tagit kommer såklart att utvärderas.

Med den ökning av resande som vi ser framför oss så krävs det satsningar.

Gällande satsningen på BRT i Örebro Kommun så ser vi det som en nödvändig satsning för en fungerande trafik och för en smidigare kollektivtrafik. Med den ökning av resande som vi ser framför oss så krävs det satsningar. Att vi valde BRT handlar om att det är en effektiv och smart lösning för en smidigare trafik i Örebro. De körfälten kommer även trafikeras av de vanliga bussarna vilket kommer ge snabbare kollektivtrafik för alla som reser i Örebro.

Skribenterna frågar även hur det går med det så kallade Smart Prio-systemet som regionen och Örebro kommun gemensamt arbetar med. Det har varit i startgroparna och testats med en del problem med funktionalitet. Det har vi nu en gemensam plan för hur vi ska lösa och vi kommer att ha Smart Prio-systemet igång inom en relativt kort tid.

Nina Höijer

Socialdemokraterna, ordförande samhällsbyggnadsnämnden Region Örebro län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel