Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fritt från läxor – då blev skolarbetet effektivare

Eleverna jobbar mer effektivt på lektionerna nu. Det tycker lärarna på OP-skolan som införde läxfritt i höstas.

Annons
Flitiga. Sedan i höstas har barnen i femman på OP-skolan inga läxor. Lärarna tycker att eleverna jobbar bättre på lektionerna nu. Oskar Backman räcker upp handen för att få hjälp med skolarbetet.Foto: Lennart Lundkvist

Matteböckerna ligger uppslagna på borden. Eleverna i 5B på Olaus Petri-skolan jobbar koncentrerat. Läraren Camilla Molin hjälper till.

En vanlig klass. Och ändå inte. I höstas bestämde sig lärarna för årskurs 4–6 på skolan att sluta med läxor. Beslutet föregicks av diskussioner.

– Vi funderade över om läxorna bidrog till kunskapsutvecklingen. För många elever gjorde de inte det. I stället skapade de stress och var en källa till bråk i familjerna. Det framkom av utvecklingssamtalen, berättar Camilla.

Hon tycker att läxorna sällan blir likvärdiga. Vissa elever gör dem exemplariskt. Men många klarar inte av att göra läxor själva. Andra får för mycket eller fel hjälp av sina föräldrar.

– Vi kom fram till att det var orättvist av oss att skicka hem läxor. Det är bättre att eleverna gör sitt arbete i skolan. Här får de rätt stöd.

Många elever reagerade positivt på att slippa läxor. Andra var mer skeptiska.

– Jag blev rädd. Jag visste inte hur det skulle vara då, med inga läxor alls, säger Sara Deaibes.

Hon tycker att det är viktigt med läxor. Det gör hennes föräldrar också. Vill man så får man be om läxa och det har Sara gjort. Upama Pradhan menar att det kan vara svårt för barn med föräldrar från andra länder att få hjälp med läxan hemma.

– Läxor som är svåra, som jag inte förstår. De är inte roliga att göra.

Wilgot Rydberg ser bara fördelar med att inte ha läxor. Han är inte stressad och har mer tid för aktiviteter.

– Tidigare var det svårt att hinna med allt.

Sebastian Roth instämmer. Han tycker att det var rörigt med läxor, att det är bättre att få hjälp med skolarbetet i skolan.

– Föräldrarna är inte alltid hemma och kan hjälpa till.

Reaktionerna på en läxfri skola har varit blandade, men övervägande positiva, menar Camilla.

– Vissa hänvisade till resultatet på den senaste PISA-undersökningen och att svenska elever inte är så duktiga. Men det argumentet går att vända på. Vi har haft läxor i alla år och har ändå inte blivit bättre.

En förutsättning för att ha läxfritt är en bra veckoplanering, menar Camilla. Varje barn har sin individuella plan. Hinner de inte färdigt får de ta hem eller komma på studiehjälpen måndag morgon kl 8–9.

– Eleverna jobbar hårt på lektionerna. Det är en förutsättning. Vi vill att eleverna ska ta ett större ansvar för sitt skolarbete och vi ser att alla är väldigt måna om att hinna med sin planering under skoltid.

Engelska glosor är undantagna läxstoppet. Det händer även att eleverna får ta hem och nöta in gångertabellen. Men hinner ni allt annat?

– Absolut. Läxorna står för en marginell kunskapsinhämtning. Enligt forskningen är det först på gymnasiet de ger effekt.

Vi kom fram till att det var orättvist av oss att skicka hem läxor. Camilla Molin
Annons