
Katarina Hansson, kommunstyrelsens ordförande (S) i Kumla har i sina fem senaste krönikor berört Företagsklimatet, Brott och brottsförebyggande, Finansieringen av välfärden, Tomma lokaler fylls med nya verksamheter och Service på andra tider på dygnet.
Under 2017 genomlystes Kumla kommun av SKL som undersökte och poängsatte kommunen utifrån åtta olika rubriker. Av dessa åtta rubriker visade det sig att lägst poäng fick rubrikerna ”Ständiga förbättringar” och ”Offentlighet och demokrati”. Sämst enskilda resultat visades under rubriken ”Etik – hur skapas tillit genom hög etisk standard” där man fick 1 av 10 möjliga.
Vad gjorde kommunen? Jo, man negligerade de sämsta resultaten för att i stället satsa på de områden man redan var hyfsat bra på, enligt principen ”plocka de lågt hängande frukterna först”.
Skulle vara intressant att få läsa en krönika av vår kommunstyrelseordförande där hon redovisar förslag till hur man vinner medborgarnas förtroende och tillit och sedan se hur dessa (förhoppningsvis blir det fler förslag och inte bara ett) förslag implementeras i kommunen.
”Kan man hoppas?”
Kumla