Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Halmstrån i BRT-debatt

Svar

... till Vänsterpartiets Linn Josefsson, NA den 30 augusti.

Vänsterpartiets Linn Josefsson använder sig av en tydlig, men tråkig argumentationsteknik; strawmen argument, på svenska bygga halmdocka i syfte att vilseleda läsaren och skapa en nidbild av BRT-motståndares argument och åsikter. Linn skapar sitt eget argument – att om man är mot BRT så vill man ha fler bilfiler i stan. Alltså vill BRT-motståndare riva hus för att skapa mer plats för bilar, enligt Linn. Att bygga halmdockor innebär att man framställer förvrängda argument som absurda, och sen inte låtsas om som man förstått de verkliga argumenten.

Men jag kan lugna Linn med att ingen har någonsin framfört att man vill ha fler bilfiler. Inte heller att det är fel med bussfiler eller bussprioritering i vissa fall. Men BRT handlar om något annat. En sträcka som både tar resurser från övrig kollektivtrafik och minskar framkomlighet för alla övriga trafikslag.

Jag ser fram mot att få förklarat av Linn Josefsson hur ombyggnation av stadens mest trafikerade gator för en busslinje kommer ge snabbare bussar för alla resenärer, både i stan och på landet. Alla som åker buss åker inte den sträcka som nu byggs om för BRT. Övrig kollektivtrafik, i stan, i kommunen och länet, påverkas just nu av nedlagda busslinjer och sämre turtäthet sammantaget.

För mig kommer bussen vara något som är viktigt för miljön och samhället som helhet inte endast genom stan, utan i hela kommunen och länet. När nedläggning av busslinjer i kommun och region påverkar vardagen för de som bor utan Örebro stad, och tvingar allt fler att ta bilen istället för bussen, då är inte utvecklingen på väg åt rätt håll. Och de som nu tvingas ta bilen kommer ju också i många fall tvingas åka in i Örebro stad.

Kollektivtrafik är för många en viktig del i vardagen. När man satsar på att en del ska få åka snabbt men andra inte alls så ska man nog fundera en sväng till.

Hannah Ljung

Trafikupproret Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel