Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här blir sagornas väsen ”mumsbitar” för players

Stora scenen i Konserthuset är förvandlad till en skog full med varelser och först efter ett ögonblick ser man: Rödluvan, Rapunzel, Vargen, Häxan – ja, de kända sagofigurerna tar aldrig slut.

Annons

örebro. Det är Kulturskolans musikallinje som repeterar inför kvällens premiär av musikalen ”Into the woods”, en påfallande proffsig föreställning som de gör tillsammans med delar av Svenska kammarorkestern.

”En dröm sedan 20 år tillbaka”, säger musikallinjens Katarina Josephsson om den här musikalen som är skriven av den hyllade kompositören Stephen Sondheim. Enkelt uttryckt handlar den om hur några av sagovärldens kändisar plötsligt hamnar i samma skog, vid samma tillfälle, och vad som händer då.

Kanske känner du igen den. Sedan Broadwaypremiären 1987 har den spelats runt om på många scener, och så sent som förra året filmatiserades den med bland andra Johnny Depp och Meryl Streep i de stora rollerna.

Här är det däremot elever från musikallinjen som har tagit sig an de olika karaktärerna. De största kvinnliga rollerna delas av flera skådespelare så att flera ska få chansen att synas mer. Mike Crawford har regisserat och Alexander Hansson dirigerar orkestern. Trots att musikerna och skådespelarna bara har övat tillsammans ett par dagar sitter det redan nästan helt perfekt.

– Vi har övat jättemycket. Är man med i det här måste man lära sig att prioritera, säger Emelie Sandin i röd cape och lika röda läppar – men som tillfälligtvis har sparkat av sig de varma, svarta gummistövlarna som Rödluvan förstås har på sig när hon är på väg till farmor i skogen.

För det här är en föreställning med maxad scenografi och kostym. Scenens väggar är förvandlade till en ruggig skog med hjälp av ett ljusspel, en noga inklädd byggställning har blivit ett mörkt buskage där det ständigt dyker upp nya varelser och figurer – en del som man känner igen från sin barndoms sagor, andra mer som skuggfigurer, som ett slags levande kulisser. Ovanför alltihop sitter orkestern.

Det är suggestivt, snyggt.

På scenen står två prinsar och skryter om sina kvinnliga erövringar. Rödluvan har hittat upp ur vargens mage och det mesta ser ut att gå rätt bra där inne i skogen ändå. Tills andra akten börjar, vill säga.

– När jag tittade på föreställningen på Youtube förs- ta gången, trodde jag aldrig att så många skulle dö, säger Emelie Sandin lakoniskt.

För trots den sagolika inramningen ska man inte låta sig luras av den här musikalen. Prinsarna är players, kära sagofigurer blir ”mumsbitar” för odjuren.

Och även om slutet är fint på sitt alldeles speciella sätt så är det en svår historia – inte minst för skådespelarna.

– De som går på Kulturskolans musikallinje har fått söka in och sedan prövats i en audition. Det här är ju inte en föreställning som vem som helst klarar av, säger Katarina Josephsson.

Into the woods

När Kulturskolans musikallinje sätter upp Into the Woods är det totalt 22 skådespelare som deltar, plus 15 personer från Svenska kammarorkestern under ledning av Alexander Hanson.

Pjäsen har premiär i dag, torsdag, och förutom en rad skolföreställningar spelas den också två gånger på lördag för allmänheten.

Regi: Mike Crawford

Musikalisk instudering: Katarina Josephsson

Koreografi: Anette Waldner

Kostym: Anna Fredriksson