Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här byggs nytt jättelager

Artikel 2 av 4
Lidls storlager i Örebro
Visa alla artiklar

Lidl ska bygga ett stort lager i Västra Pilängen värt hundratals miljoner kronor. Etableringen innebär både arbetstillfällen och ett lyft för Örebro kommun som logistiskt nav.

På onsdagen blev det klart att Lidl tecknat ett avtal med Örebro kommun om att bygga ett centrallager i Västra Pilängen.

– Lagret ska serva 70 till 100 butiker, säger Josefin Pettersson, informatör hos Lidl.

Byggnaden blir 44 000 kvadratmeter, vilket motsvarar sex fotbollsplaner, och beräknas kosta flera hundra miljoner kronor. Avtalet med Örebro kommun är ett så kallat reservationsavtal där Lidl köper marken lagret kommer att byggas på. Tomten kostar 31 miljoner kronor.

Hur många anställda ska lagret ha?

– Mellan 200 och 250 personer, säger Pettersson.

Örebro kommun är glada över etableringen. I ett pressmeddelande skriver Björn Sundin (S), ordförande i Programnämnd samhällsbyggnad, att det visar att Örebro ligger bra till.

– Alla företag som väljer att etablera sig och växa i Örebro är viktiga, men den här etableringen är särskilt glädjande. Det är en tydlig bekräftelse på hur strategiskt Örebros läge är för logistik- och transportbranschen med 70 procent av Sveriges befolkning inom 300 kilometer.

Martin Willén, biträdande stadsbyggnadschef, håller med.

– När företag ska etablera sådana här stora lager räknar de noga på var det ska läggas, både i kilometer och i tid. Man vill ligga nära så många människor som möjligt, och detta gör Örebro till en väldigt bra plats.

Samtalen med Lidl har pågått sedan förra sommaren, och nu är det alltså klart. En detaljplan för tomten finns sedan tidigare, och behöver nu bara justeras lite för att passa den verksamhet som ska bedrivas där.

– Eftersom det redan finns en detaljplan har handläggningen varit säkrare och gått snabbare än om man skulle börjat från början. På det här sättet försvinner många osäkerhetsmoment. De här förberedda detaljplanerna är ett litet ess vi har i rockärmen, så att säga. Det som behöver ändras är att vi måste flytta en planerad väg.

Martin Willén menar också att Lidls etablering kan få effekter bortom arbetstillfällena och de ekonomiska aspekterna.

– Eftersom Lidl väljer att tro på Örebro och lägga sitt nya storlager här, visar det att de tror på den här regionen. Och det i sin tur sänder tydliga signaler till andra företag.

Byggstarten sker vid årsskiftet 2016/2017 och två år senare ska lagret vara i drift.

Logistikcentrum i Örebro

VÄSTRA PILÄNGEN

Swedol (centrallager Sverige), XXL Sport Vildmark (centrallager Norden), SITA (regional sorteringsanläggning)

BISTA

Elektroskandia (centrallager och kontor). Axfood Närlivs (centrallager), KåKå (regionalt lager och kontor) m fl.

PILÄNGEN

Onninen (centrallager Sverige), Schneider Electric (centrallager Norden och Baltikum), DSV Road, DB Schenker, Post Nord,

Systembolaget (centrallager), Solar (centrallager), DHL (centrallager).

BERGLUNDA

Engströms, Arver (Scania), Centrala Gummi

Bista Mekan m fl.

Truckdieselanläggningar:

bl. a OKQ8, Statoil, Shell, Preem/Såifa

BETTORP

Hörmann (centrallager)

Rejmes och Bilhuset (bilförsäljning och verkstad)

TÖRSJÖ

DHL Exel Supply Chain (centrallager)

Elon Elkedjan Logistics (centrallager)

DHL Freight

IL Recycling m fl.

Ola Karlsson Widmark 019-15 50 46 [email protected]

Alexander Lindhe [email protected]