Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårda tag skapar inte lugn i skolan

Annons

Skolans uppdrag är svårt och komplext. ”Hårdare tag”, lydnad och disciplin hörs i tal om skolan. Lärare har stundtals tappat greppet om en situation med hotfulla och våldsamma elever.

Jag har besökt lektioner i skolan, deltagit i föräldramöten, lyssnat på tal om barn som inte sköter sig. Föräldrar uppmanas att ändra barns ”mindset” och deras ansvar i ”elevkontraktet” betonas. Lärarnas del i kontraktet nämns inte och inte heller elevers förutsättningar att nå upp till förväntningarna.

Jag har sett lärare ha långa koncentrationskrävande genomgångar som många inte orkar med. Jag har sett lärare skrika till elever, tilltala dem nedlåtande, håna dem för att de ställer ”fel” frågor, dra dem i armarna och använda hot om att ringa föräldrar för att få lydnad och säga att de minsann ska ”passa sig” allt med dåligt resultat.

Men barn ska lyda, följa regler som ingen reflekterar över varför de finns och för vems skull.

Hur skapas ett gott samarbete med hemmet när föräldrar används som hot? Det leder till att eleverna hemma tiger om att de skuld- och skambeläggs för att vara dåliga elever som missköter sig.

Lärare kämpar fortfarande om kepsar och luvor i klassrummet, trots att barnen, inte bråkiga eller hotfulla, vill ha luva som ett skydd för intryck. Men barn ska lyda, följa regler som ingen reflekterar över varför de finns och för vems skull.

En lärare som skriker och hotar får ingen ro i klassrummet utan får elever att känna sig tillintetgjorda, hotade och misslyckade. Istället för hårdare tag satsa på handledning, utbildning om barns behov och relationers betydelse för lärande

”Bekymrad förälder”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel