Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hellre ett fungerande bussnätverk än en magisk buss

 
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Örebroarnas resebehov är mer komplicerat än vad Socialdemokraterna verkar förstå.

En bra snabb linje över en del av staden låter bra, men är inte gynnsamt för alla, särskilt inte för studenter. Ett snävt perspektiv om att studenter bara skulle ta sig mellan centrum och universitetet är missta sig. Många studenter jobbar och lever i andra delar av staden. I ett projekt som kostar 750 miljoner borde hela Örebro få vara med.

Just sträckan Brickebacken-Tegnérlunden bor det många studenter på. Syftet med bussen är att den ska vara ett komplement till bilen. Flertalet studenter äger inte ens en bil, de flesta tar sig runt på cykel eller de bussförbindelser som redan finns mellan Brickebacken och Tegnérlunden. Det finns ingen miljövinst i att locka folk bort från cykeln.

De nya bussarna riskerar att konkurrera bort det mest miljövänliga transportmedlet, cykeln. För att fler bilister ska välja bussen krävs det att det blir mer linjetäthet och större möjlighet att kombinera busslinjer. Ofta väljer man bilen för att :

►man vill kunna ta sig från A till B när man vill utan att anpassa sig efter busstabeller.

► 07:40 bussen alltid är full och 16:12 bussen hem likaså. Använd dem busslinjer vi har och utöka turtätheten.

Gör det möjligt att med buss ta sig runt i Örebro utan att åka igenom city.

I BRT sammanhang är Örebro en liten stad. Kommunen har totalt 8 miljoner årsresor i hela linjenätet. Då är en kostnad på 185-250 miljoner kr väldigt hög för bara etapp 1 som omfattar en linje. De miljonerna kan används för högre turtäthet, se över nuvarande linjenät och uppdatera det. Gör det möjligt att med buss ta sig runt i Örebro utan att åka igenom city.

Därför stödjer vi initiativet om en folkomröstning om BRT-bussarna. För att studenter liksom andra örebroare förtjänar ett fungerande nätverk av kollektivtrafik i hela stan. En investering där inget av de fastställda kriterierna för BRT-system uppnås är en dålig investering. Kommunen borde istället satsa på effektivisering och anpassa nuvarande linjer.

Karin Mäki-Kala

Liberala Studenter

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel