Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

ICA väljer vilka kunder de vill ha

Annons

ICA-koncernen har i dagarna tillkännagivit att dess kunder kan, på vissa villkor, få en extra identitet. Utöver att vara till exempel kvinna, elektriker och skidentusiast kan man nämligen nu också bli ”stammis”.

Min ungdomskamrat Berra, av många kallad Stammis på grund av sina artikulationssvårigheter, skulle ha känt håret resa sig på flinten om han varit i livet och hört ICA:s insmickrande ton i epitetet stammis. Som den fattigpensionär han blev, skulle han heller inte ha kunnat dra nytta av epitetets ekonomiska villkor, eftersom hans ensamlivs behov av månatliga viktualier aldrig tilläts nå värdet 1000 kronor, den summa ICA kräver för att utnämna stammisar.

I ICA:s filosofi är det naturligtvis det konsumistisk-kapitalistiska spåret som gäller. Egentligen är det inte mycket att säga om det i den tidsanda som råder, där de sämst ställda och äldsta samt de som saknar protestens uttrycksmedel råkar värst ut. Tänk om ICA i stället hade gynnat dem som varit kunder längst tid! Nu sitter koncernens förträffliga och artificiellt intelligenta räknenisse där och håller reda på de ovärdiga, nämligen de som bara handlat för 999 kronor eller mindre.

Vad ICA troligen inte räknat med är att den vanliga mänskliga intelligensen och additionsförmågan kan beräkna det månatliga utlägget i ICA-affären med hjälp av kassakvittona. När så summan blivit 1001 kronor eller något däröver styrs stegen till en konkurrerande butik för komplettering av de akuta behoven.

”Gamble Barkelös”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel