Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ingen uppdaterad motor för Marcus

Marcus Ericsson får vänta med en uppdaterad version av motorn. Men det är inget som stör Kumlasonen.– För oss handlar det om att maximera det vi har, säger Marcus till Viasat.

Sauber är på gång med en uppdaterad version av sin motor och den finns redo redan till Kanadas GP under helgen. Men Sauber kommer inte att utnyttja den än.

– Det är den strategi vi valt när vi introducerar den, det handlar inte om ekonomi. Först och främst handlar det om när du vill börja använda motorn. Just nu är vi på vår andra medan Ferrari är på sin tredje. De har uppenbarligen en annan strategi och om det behövs kan de säkert gå tillbaka till en gammal motor, säger Saubers teamchef, Monisha Kalternborn, till ESPN.

Så Marcus Ericsson får vänta på den stora uppdateringen, något han inte har några större problem med.

– I det här racet och i nästkommande är det smågrejer vi gör som inte gör så stor skillnad. För oss handlar det om att maximera det vi har och det paket vi har kan vara konkurrenskraftig om vi får det att funka. Och banan passar bra så jag tror att vi kan vara bra med, säger Marcus till Viasat.

Efter två lite sämre race på slutet jagar nu Marcus revansch.

– Jag har rätt så höga förväntningar. Det känns som en bana vi kan slå tillbaka lite på. Vi hade två tuffa race i Barcelona och Monaco där karaktärerna inte riktigt passade vår bil. Det här är en bana vi på pappret ska vara mer konkurrenskraftig på. Om så blir fallet är svårt att säga men vi går in med höga förväntningar att ta poäng.

Ja, Montreal är uppenbarligen en bana som Kumlasonen tycks gilla.

– Jag tycker den är rätt så rolig. Det är lite old school-känsla över den, rätt trångt med murarna nära. En bana som är rolig att köra. Men sedan är det svårt eftersom den inte används så mycket. Greppet är väldigt lågt i början av helgen, sedan byggs det upp ju mer man kör och det måste man ha i åtanke. Dels när man kör och dels när man ställer in bilen. Så den är rätt svår på så sätt men ändå en utmanande bana.