Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inkludera mera genuspedagogik i förskolan

Pojkarna är de busiga, flickorna är de ambitiösa. Detta är två samhällsnormer som beskriver skillnaden mellan pojkar och flickor. Normen som säger hur man ska bete sig som en pojke eller en flicka börjar redan i förskolan som våra barn växer upp med.

Vi vill att både flickor och pojkar ska ha samma möjligheter, skyldigheter och rättigheter. Den normen som barn lär sig redan i ung ålder, tas med i resan till vuxenlivet. Därför anser vi att genuspedagogik för barn i ung ålder är ett måste. Förskolor måste börja arbeta med jämställdhet, genus och normer för att stärka barns uppfattningar och utrymme att välja själva när de växer upp. Alla barn förtjänar att ha samma rättigheter och möjligheter oavsett kön! Men tyvärr är det inte så idag. Flickor och kvinnor har inte samma rättigheter som pojkar och män i det urbana rummet. Genom ett grundligt arbete med genus och normer i förskolan kommer barn att lära sig att respektera andra och sig själva.

Vi kan göra så att våra framtida generationer inte behöver uppleva orättvisor och otrygghet på grund av deras kön. Genuspedagogiken är en viktig del för ett mera jämställt och tryggt Sverige.

Angelina Andric, Anna Mucha, Lukrecija Maksvytyte

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel