Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Forskare: Så undvikerdu pinsamma jobbmejl

Kort, kärnfullt och tydligt. Så bör du utforma dina mejl om du vill ha snabba svar. Och undvik att skicka mejl när du är arg. Skriv gärna men tryck inte på sändknappen innan du sovit på saken.

Annons
Åh nej, vad har jag gjort? Ta lärdom av tipsen så kan du slippa följderna av att skicka iväg ogenomtänkta jobbmejl.

De råden ger Olle Bälter, forskare vid Tekniska högskolan i Stockholm som skrivit en avhandling om hur vi använder epost i jobbet. En gyllene regel är enligt Bälter att tänka sig in mottagarens situation och hur denne kommer att uppfatta mejlet.

Om texten är lång och luddig, om ämnesraden inte stämmer med innehållet eller om man klickat på besvara avsändaren i en helt annan mejlkonversation är risken stor att man inte får något svar alls. Och om man inte själv riktigt vet vad man är ute efter, då ska man ringa i stället.

Tydliga rubrikerEffektivaste sättet att få svar på en fråga i ett ebrev är att ha en klar och tydlig rubrik och helst få in hela frågan i rubriken. Då ser mottagaren att det här kan han eller hon besvara fort och då får man själv svar snabbt, säger Olle Bälter.

Om man är arg eller upprörd och det kliar i fingrarna, skriv för all del ett mejl – men skicka det inte. Sov på saken eller be först en kollega man litar på läsa igenom texten och rensa bort det värsta.

– Det kan vara bra för det egna magsåret att skriva att någon är pucko eller skitstövel, men ett sådant mejl ska man nog inte skicka i väg, säger Olle Bälter.

Vett och etikett

Några tips för att bli en uppskattad jobbmejlare:

Visa hänsyn, omtanke och uppskattning i dina mejl.Undvik sarkasmer och ironi, de kan missförstås.

Sprid inte privata mejl som är adresserade bara till en person.Tänk igenom innehållet i mejlet en extra gång innan det skickas.

Håll dig till ett ämne per mejl.Känsliga ämnen passar inte i jobbmejl.

Sov på saken innan du skickar arga eller upprörda mejl.Undvik verbala dispyter i en mejlväxling.

Är du beredd att se ditt mejl på en löpsedel? Om inte, skriv det inte.Undvik smileys och andra lustiga symboler i jobbmejl.

Källa: Olle Bälter, KTH (TT)

Mer läsning

Annons