Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så förändras våra surfvanornär semestern är över

När värmen sjunker ökar nätsurfandet. Och när semestern är över besöker vi helt andra sajter än under ledigheten.

Annons
I hängmattan är det lättjefullt surfande som dominerar.

De sena semesterkvällarna med streamade filmer är historia.

Nu när semestertiden är över surfar vi i stället in på ekonomisidorna och kollar av bostadsmarknaden.

Telias surfindex visar tydligt hur svenskarna övergår från lättsamt till allvarsamt surfande när sommaren närmar sig sitt slut.

Felaktig prognos

Under vecka 31 ökade besöken till ekonomisajter i snitt med 47 procent enligt Telia Surfindex. Surfandet på bostadssajter ökade 24 procent och jobbsajter med 8 procent.

Telia hade förutspått att den 20 juli skulle bli den dag då vi nätsurfade allra minst – eftersom det hade varit så tidigare år. Men i stället visade sig midsommarafton bli den dag då allra flest valde att inte vara aktiva på nätet.

GradskillnaderSommarvädret spelar en avgörande roll för svenskarnas nätaktivitet,. För varje grad temperaturen har gått ner har datatrafiken i snitt gått upp med fyra procentenheter på Telia Surfindex.

(NA)

Så mäter Telia surfandet:

Datatrafiken i Telias mobila och fasta bredbandsnät utgör själva basen för Telia Surfindex. För att identifiera beteendemönster görs även sammanställningar av miljontals unika besök på ett antal utvalda webbsajter inom kategorierna mat, shopping, bostad, arbete, hälsa, resor, sociala medier och familjeliv, baserat på KIA-index (Sveriges Annonsörers index över svenska webbplatser). En kategori, tv och film, baseras på Telias kunders användande av on-demand-tjänster (SVoD och VoD). Även resultat från den löpande undersökningen Telia Trends används för att skapa Telia Surfindex.

Källa: Telia

Mer läsning

Annons