Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så har våra inköp på bolaget förändrats

Vi köper färre varor på Systembolaget – men för mer pengar. Och inköpen av alkoholfria varor ökar.

Annons
Svenskarna väljer allt dyrare viner när de handlar på Systembolaget.

Systembolagets försäljningsstastik visar att svenskarna dryckesvanor har förändrats.

Enligt Sveriges radio ökade försäljningen av viner för över 100 kronor eller mer med cirka 9 procent 2011 jämfört med året innan. Vinerna i femtiokronorsklassen minskade i samma omfattning.

Alkoholfritt allt populärareTotalt sett handlade svenskarna något färre varor än 2010, men lade ändå totalt sett mer pengar på inköpen.

– Det är en ganska svag försäljningsökning under året. Men det som sticker ut är alkoholfritt som ökar, och vi ser en tendens att fler och fler väljer att vara specifika med vad de vill ha och betala lite mer, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger till Ekot.

Öl och vin i toppTotalt omsatte Systembolaget 24 miljarder kronor 2011. Försäljningen steg med drygt en procent. Den största varugruppen är öl och ohotad tvåa är vin, rapporterar Ekot.

Mer läsning

Annons