Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Swedbank har stora teknikproblem

En vanlig uppdatering av systemen gick helt fel. Nu står nästan alla tjänster stilla för Swedbanks och Sparbankernas kunder.

Annons

- Väldigt förenklat kan man säga att något gick fel i samband med en produktionssättning. Från 18.30 står det mesta av våra system som kunderna möter stilla. Det gäller internetbanken, mobilbanken, telefonbanken och kortbetalningar och automatuttag. Vissa kortbetalningar kan dock fungera, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

Problemen gäller både Swedbank- och Sparbankskunderna. Han har ingen aning om när felen kan vara åtgärdade.

- Jag önskar att jag hade något svar, säger han.

Teknikerna jobbar för fullt, berättar han, men säger också att det är många och komplexa system som berörs. Det rör sig om något slags programfel, inte en hackerattack.

Han medger att systemen är sårbara, eftersom de kan slås ut så kapitalt av en enkel åtgärd. Swedbank har haft liknande totala avbrott tidigare

- Jo, det är sårbart. Det är inte bra. Men datasystemen är centrala för oss, vi jobbar för att sådant här inte ska inträffa, säger han.

Avbrottet kommer att rapporters till Finansinspektionen.

- Ett problem nu är att teknik blir mer och mer sårbar, men vi har överst på agendan att göra saker rätt, säger Claes Warrén. (TT)

Mer läsning

Annons