Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Jag fick en oönskad blipp på kontokortet

Annons

För en tid sedan tappade jag bort mitt kontokort. Först efter några timmar saknade jag det, varefter jag spärrade kortet! Jag fick ett nytt kort efter några dagar - men då med blipp. Något jag aldrig hade hört talas om! Det kunde användas till ”småköp” utan att använda kortkod. Detta i affärer, som har symbolen för kontaktlösa betalningar.

Det visade sig att jag glömt mitt gamla kontokort på ett konditori. Tänk om det hade haft blipp, då kunde någon ha utnyttjat det det innan det spärrades, eller hur? Hade jag fått stå för förlusten själv då?

Detta kändes så osäkert att jag ringde spärrtjänst igen, för att ta reda på om jag verkligen måste ha blipp. Nej då, det gick lätt att ta bort!

Varför får kunderna blipp, utan att bli tillfrågade? Och vad kostar det? Slipper jag den eventuella avgiften - nu när jag tackade nej till blipp?

Summan för ”småköp” fick jag veta var 250 kronor, vilket inte nämndes i Swedbanks medföljande brev med kortet! Det är heller inte småköp för oss pensionärer! Dessutom är en del av oss långsamma, fumliga, lite glömska och kan lätt glömma kortet i kortläsaren. Därför säger jag:”Nej, till blipp”

Svar direkt: Swedbank har, liksom övriga kortutgivare i Sverige, börjat införa funktionen kontaktlös betalning (blipp) på nyutgivna kort. När våra kunder får ett nytt kort ingår den funktionen utan extra kostnad i det nya kortet. Det gäller även om en kund får ett nytt kort efter ha spärrat sitt gamla – precis som i det här fallet.

Det här är en funktion som efterfrågas av både kunder och handlare eftersom det gör många mindre kortköp ännu smidigare. Swedbanks kunder kan göra kontaktlösa kortköp upp till 200 kronor i Sverige. Vid köp över 200 kronor måste man ange sin kod precis som vanligt.

När man blippar måste kortet befinna sig alldeles intill kortterminalen och det är ingen risk att man betalar av misstag om man bara står i närheten av en terminal.

Om du blir av med ditt kort och har spärrat det inom rimlig tid och även i övrigt hanterat kortet på ett säkert sätt så ersätter banken dig om någon obehörig skulle ha använt kortet.

Vill man inte ha blippfunktionen på sitt nya ringer man enklast till vår Spärrservice på telefon 08-411 10 11, kontaktar sitt bankkontor eller ringer Kundcenter Privat.

Claes Warrén, kommunikationsavdelningen, Swedbank

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons