Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Superbussar är bara bra för tätorten Örebro

Politiken håller på att dra igång ytterligare ett prestigeprojekt, Bus Rapid Transport (BRT). Systemet kräver separata bussfiler på stora delar av sträckningen. Det är detta som kommer att åstadkomma trafikinfarkten morgon och kväll. Projektet är uppdelat på två etapper. En pilotetapp och en senare. Men för att göra någon större nytta måste hela projektet genomföras snarast till full kostnad, den beräknades 2015 till max 730 Mkr, 48 000 kr/m. Snart är det 2021, vad kan projektet kosta då, i alla fall inte mindre men kanske 1 miljard kr.

Invändningar:

1. Pengarna behövs till exempel till att täcka det eviga hemtjänstunderskottet, för att få fler godkända elever i grundskolan, sjukvård i Regionen, busstrafik i Region Örebro.

2. BRT blockerar och betjänar bara tätorten Örebro. Vi andra 50 000-100 000 (utkanter, Kumla etcetera) som trafikerar Örebro får Stockholmslika jätteproblem.

Örebro är inte Stockholm och behöver ej storstadslösningar. Optimera befintlig busstrafik och återställ gatunätet (ta bort trafikflödeshinder). Befintlig busstrafik i Örebro har ej förbättrats på många år. Åtgärder som kan göras är automatiserad visering, grönt ljus-automatik för bussar (är förberett utom i bussarna), bättre linjesträckningar med mera. Dessa åtgärder har man kunna gjort för flera år sedan men då skulle en del argument för BRT-projektet falla bort.

Mantrat bör vara: Bra framkomlighet för alla, cyklister, bilister och fotgängare (och vanliga bussar).

Anders Carlsson

trafikupproret.se

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel