Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marknadsafton breder ut sig och sätter stopp för bussarna

Annons
Marknadsafton i Örebro breder ut sig och tvingar stadsbussarna till stora omvägar. Något som både blir dyrt och besvärligt, inte minst för Länstrafiken.

Vem tjänar på detta; när det visar sig att alla förlorar marknad? Ingen! Varför ställa upp flera stånd på Drottninggatan vid Krämaren?

Det borde finnas andra platser att tillgå. Marknadsknallar behöver inte plats söder om Rudbecksgatan. Här måste nyttotrafiken få ha sin framkomlighet för att slippa köra ”korkade omvägar ner runt Aspholmen”.

Som van resenär tog jag 5:ans buss från Norr för resa till Olof Palmés torg. Som vanligt vid marknad kör alla linjer via Konserthuset. 5:an kör vidare vanligen upp Rudbecksgatan till Drottninggatan, men icke den här dagen.

Bussen svänger mot väster på Rudbecksgatan så jag frågar föraren var tar det vägen. Det går söderut! Då får jag gå av vid Södra station! Svar: Stannar nästa Sveaparken! Så bär det iväg ”med full sula ner om Aspholmen” och tillbaka in på Kungsgatan, svänger in på Änggatan och stannar vid Sveaparken. En extra sväng (kring 4 km) kan jämföras med avstånd/körväg: Konserthuset- Sveaparken 1,3 km. Således 2,7 km omväg till ingen nytta. Enkel tur!

Fyra linjer nödgas (denna dag) köra nämnda omväg: Sammanräknat till nära 200 turer x 2,7 km blir cirka 50 mil som kostar 1 000-lappar.

Frågan är nu om intäkterna för knallarna vid Krämaren kan ta igen kostnaden för nämnda mil ovan. Ingalunda! Här har säkerligen Länstrafiken vidare förlorat intäkter för utebliven närhet till avstängda hållplatser.

Så här skall det inte få gå till i vår stad Örebro. Tyvärr uppvisar vissa beslutsfattare stor okunnighet när det gäller lokaltrafikens villkor och möjligheter.

”Marknadsbesökare”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons