Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändarstorm: Äldre rasar mot höjda bussavgifter i Örebro

Annons

Det har skrivits mycket om Region Örebro läns underskott och sparkrav. Nu verkar det som att det är pensionärerna som skall betala kalaset. Majoriteten av dem som nu skall betala för hjälpmedel är pensionärer.

Nu har vi fått veta att bussavgifterna höjs och att tretimmarsregeln tas bort. Vilka är det som i första hand använder tretimmarsregeln? Naturligtvis pensionärerna. De som arbetar reser på morgonen och tillbaka efter arbetet men pensionärerna som är lediga på dagarna använder bussen för att t.ex. besöka ett möte, handla något på stan eller kanske träna. Allt detta ryms inom tre timmar.

När nu tretimmarsregeln tas bort får pensionärerna en kraftig höjning av kostnaden för sina bussresor. Min fru reser två gånger i veckan på gym och vattengympa på USÖ och har betalat 168 kr/mån i reskostnader. De ökar nu till 384 kr/mån. När två pensionärer reser till stan har det kostat 42 kr. Efter den här ändringen blir det 96 kr. Flera pensionärer jag samtalat med säger att nu har man inte råd att resa med buss längre utan kommer i fortsättningen att ta bilen till stan.

Vi pensionärer vädjar nu till våra politiker att se till våra behov. I flera regioner/landsting har man pensionärsrabatt på bussresorna, som till exempel i Stockholm. I Jönköping har man ett månadskort för 70+ på 200 kr. Vad gör ni för oss pensionärer i Örebro?

Lars-Erik Jonsson

RPG - Riksförbundet Pensionärs Gemenskap

I dagsläget känns det som att kommunen endast köpte in länstrafiken för att göra det till en mjölkkossa.

Bussresor – Örebros nya mjölkkossa

Länstrafiken har gått för långt. Vi ser hela tiden rekommendationer att åka kollektivt för att spara pengar och hjälpa miljön. Senaste tiden vi såg detta var i en tips artikel här på NA, ett av tipsen var att man ska lämna bilen hemma och istället åka kollektivt eller cykla under denna fattiga månad.

Sanningen är att det är knappt billigare längre att åka kollektivt. Sedan Örebro kommun tog över länstrafiken har det bara blivit försämringar, framtiden ser inte heller ljusare ut. Nya bussar med för få sittplatser, biljettpriset höjs från 21 kr till 24 kr och giltighetstiden på tätortsbiljetter sänks från 3 timmar till en timme och man kallar det ”rättvisa”. Ingen kommer att lämna sina bilar hemma så länge kommunen försämrar länstrafiken.

Ett flertal städer har rabatter för pensionärer och studenter. I Örebro har vi inget av dessa, endast vuxen och skolungdom 6-19 år. I dagsläget känns det som att kommunen endast köpte in länstrafiken för att göra det till en mjölkkossa.

Jag var en av många som trodde att det skulle bli ett lyft när Örebro kommun tog över länstrafiken. Allt som hände var att det blev en stor besvikelse.

”LS”

Örebro

Hade det inte varit smartare att behållit de lila bussarna och därmed haft pengar kvar att till en kundvänlig kollektivtrafik?

Politiker och tjänstemän torde vara människor med stor optimism

De säger att det är nödvändigt att fler reser kollektivt.

De skriver i vackra styrdokument att antal resenärer med buss måste öka.

Detta ska, enligt samma beslutsfattare, ske genom; Ta bort hälften av sittplatserna på bussen, Ta bort cykelställ på bussarna, Ta bort busslinjer inne i Örebro, Ta bort ett stort antal regionlinjer, Ta bort busshållplatser, Höja biljettpriset, Ta bort bussubventioner för längre resor, Minska biljettgiltighet från tre timmar till en timma. Vilket betyder att det i vissa fall tom blir omöjligt att hinna byta och åka tvärsigenom staden inom 1-timmarsintervallet.

Det vill säga en mängd försämringar ska alltså få fler att välja bussen! Hade det inte varit smartare att behållit de lila bussarna och därmed haft pengar kvar att till en kundvänlig kollektivtrafik?

Bussresenärer bryr sig inte om färgen på bussen, de vill ha en buss med sittplaster som stannar i närheten samt att resan kan ske till ett ok pris.

”Undran!”

Örebro

Jag besöker vänner i andra regioner. Det finns alternativ såsom pensionärspriser, gratis mellan 9 och 15 med flera.

Höjda busspriser dömer äldre till ett liv i isolering

Vad tänker ni med politiker och tjänstemän?

Att som pensionär kunna ta sig till olika aktiviteter är viktigt. Vi vet att ensamhet och isolering påverkar vår hälsa. Att då göra försämringar såsom borttagande av 3 timmarsregeln, avveckla mjuka linjen, längre avstånd till hållplatser är några saker som påverkar många. Avgiften höjs. Istället för att betala en enkelresa för att åka till bibliotek och läsa tidning, åka till graven, handla, besöka naturvårdsområden med mera och hinna tillbaka inom tre timmar så får du nu betala dubbla priset, det vill säga två enkelresor.

Enligt länstrafiken blir det mer rättvist då landsbygden inte har någon 3 timmars regel. Kommer borttagandet ge dem bättre kommunikationer? Kanske någon typ av timregel kunde införas för dem också. För de med bra inkomst blir det kanske inga problem men man ska inte underskatta vad en fördubbling av resekostnaden innebär för en med låg pension. Denna person får kanske också en ny avgift för hjälpmedel, hyreshöjning efter renovering, förändring när det gäller servicetjänster. Skattesänkningen blir kanske 0 eller låg.

Jag besöker vänner i andra regioner. Det finns alternativ såsom pensionärspriser, gratis mellan 9 och 15 med flera. 31 dagarskortet här skulle ligga på max 100 om det skulle vara intressant. Det är fler än pensionärer som drabbas av försämringar. Att råka ut för sjukdom, olycka eller ha slitit ut sig i tungt arbete med låg inkomst innebär ofta en försämrad livskvalitet och då ska man inte mjölka dessa på pengar hela tiden.

”69 år med låg pension”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel