Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inspektion gav inga anmärkningar

Annons
Förskolans uppgift. Förskolans personal ska dokumentera och analysera barns lärprocesser. Nu har skolinspektionen granskat förskolan Åstugan i Ställdalen. Beskedet från inspektionen var: Inga anmärkningar. Arkivfoto: Tomas Oneborg/TT

Sommarlugnet har infunnit sig på kontoret. Många går på semester: få besök, nästan ingen ringer och mötena är näst intill obefintliga. Det är perfekt att jobba nu. Förutom att rensa bland papper – läsa sådant man inte hunnit tidigare – så finns tid till eftertanke och att tänka framåt.

Ett ärende jag fått lite extra tid för nu är den kvalitetsgranskning av förskolans ledning av den pedagogiska verksamheten på Åstugan i Ställdalen som Skolinspektionen gjorde i våras. Konstigt (!) nog har den inte varit föremål för någon medial uppmärksamhet. Jag tycker att inspektioner är bra, någon utomstående som granskar hur kommunen sköter sina verksamheter utifrån givet uppdrag och kommer med synpunkter och förbättringsförslag.

Förskolans uppdrag är gediget och det är längesen det bara handlade om bara barnpassning. Enligt skollagen ska förskolan stimulera barns utveckling och lärande samt erbjuda barnen en trygg omsorg. Enligt läroplanen ska förskolan lägga grunden till ett livslångt lärande i en verksamhet som är rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Den pedagogiska verksamheten ska anpassas till alla barn i förskolan i en trygg miljö som främjar lek, kreativitet och ett lustfyllt lärande.

För att förbättra förskolans kvalitet ska den ständigt utvärderas och barns utveckling och lärande följas, dokumenteras och analyseras. Kunskap om varje barns utveckling och lärande är nödvändig för att utvärdera, upprätthålla och utveckla förskolans kvalitet. Det handlar om att personalen ska observera, dokumentera, följa och analysera barns lärprocesser och lärstrategier. Det pedagogiska arbetet vid en förskoleenhet ska enligt skollagen ledas av en förskolechef som har ansvaret för förskolans kvalitet så att förskolans arbetsformer utvecklas så att barnens utveckling, lärande och inflytande gynnas. Fokus på förskolan är barns lärande.

I våra förskoleenheter bjuds barnen att växa och lära tillsammans med engagerade pedagoger som har barnens bästa för ögonen. Vi fattade ett politiskt inriktningsbeslut för flera år sen som innebär att vi ska höja andelen förskollärare. I dag har en av våra två förskolor 84 procent utbildade förskollärare!

I den tillsyn som skolinspektionen gjort granskar man kvaliteten på verksamheten på förskolan Åstugan. En flera sidor lång granskning på såväl kunskaper, förmågor och utvecklingsprocesser avslutas med att verksamheten fungerar väl och inga anmärkningar eller utpekade förbättringsområden lämnas. Lite förenklat så betyder det att vi har en väl uppbyggd verksamhet med goda förutsättningar. Bland de viktigaste framgångsfaktorerna tror jag ett ansvarstagande och närvarande ledarskap är samt en hög kompetens och engagemang hos personalen. Jag blir både stolt och glad när jag läser rapporten och extra glädjande är att vi ska bygga en ny förskola i Ställdalen. Den kommer byggas i anslutning till den gamla (som ska rivas) och vara anpassad för att ytterligare förbättra förutsättningarna för en bra verksamhet. Inom ett år bjuder vi in till invigning!

Ewa-Leena Johansson Kommunalråd i Ljusnarsberg (S)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons