Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jensens bøfhus

Kött och potatis, en levande eld i källaren och ett mycket bra salladsbord – Jensens Bøfhus har alla förutsättningar att få höga betyg av oss i lunchpatrullen. Men när servitrisen grimaserar åt oss i smyg, så drar det ner betyget fullständigt.

Jensens Bøfhus är en dansk restaurangkedja som finns på många ställen i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Här i Örebro ligger restaurangen vid Stortorget, mitt i centrala Örebro.

Deras koncept är ganska enkelt, lite som Mc Donalds. Grunden är kött på olika sätt, kanske med en sås eller potatis, och så lägger man till det man vill ha i övrigt och betalar extra för det. Till exempel extra grönsaker, någon sås, dricka och kaffe. Men det gäller att vara uppmärksam för priserna på tillvalen är ganska höga och det går snabbt att komma upp i priser långt högre än för en vanlig lunch.

Men det stora problemet för Jensens Bøfhus är servicen. Den usla servicen.

Vi blir snabbt hänvisade ett bord, men sedan tar det lång tid innan vi får beställa. Det känns redan från början som om servispersonalen försöker se förbi oss.

Till slut får vi ändå beställa och eftersom det är lunch ska vi få maten inom 13 minuter – annars ska vi få 50 procents rabatt på priset. Vi får till och med en liten klocka på bordet som ska visa att restaurangen håller tiden.

Men sedan börjar en oändlig sträcka med strul.

Maten kommer inte inom 13 minuter. Det skulle vi kunna acceptera. Men när den kommer är första rätten fel. Den andra rätten saknar det tillbehör som är beställt och när vi säger till om det ser vi hur servitören grimaserar i smyg över våra klagomål – kanske är det därför vi får vänta ytterligare en kvart på det uteblivna tillbehöret.

När vi går ner och hämtar sallad vid det i och för sig utmärkta salladsbordet hör vi personalen tjafsa om vem som ska servera vilka kunder.

Det är inget fel alls på maten. Köttet är lagom blodigt, såserna goda och de grillade grönsakerna är båda smakrika och goda. ”Jag tycker det här är det bästa salladsbordet hittills” säger en av patrullens medlemmar om grönsaksbuffén.

Men eftersom vi äter det med en känsla av att vi som gäster stör, har det ändå en dålig bismak.

När vi väl ska betala dras halva priset av eftersom vi fått vänta längre än expressgarantin har utlovat. Men i stället för att serveringspersonalen ber om ursäkt eller grattar oss till den billiga lunchen, får vi bara en nollställd blick när vi kommenterar det hela – och det slutar återigen med att vi känner oss dumma, som om vi stört.

Och när det visar sig att en av oss till slut ändå fått betala för mycket för maten orkar vi faktiskt inte säga till mer. Vi betalar hellre lite för mycket, än möts av ännu en otrevlig servitör.

Är Lunchpatrullen gnällig i överkant, eller är omdömet rättvis? Kommentera den här artikeln!