Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kan fakturor på småavgifter löna sig?

Fem kronor i broavgift. Nio kronor för trängselskatt. Närmare en miljon brev med fakturor på olika småbelopp går varje månad ut från Transportstyrelsen i Örebro. Men det reagerar bilister på.

Annons

– Hur kan man skicka fakturor på fem kronor i brev på posten?

Det undrade Johan Carlberg i Garphyttan, när han fick ett brev med faktura en tid efter att han passerat en bro i Motala, den bro som i februari blev avgiftsbelagd.

– Det måste ju kosta mycket mer i hantering än vad man får in, det var min reaktion, berättar Johan.

För att testa systemet betalade Johan in åtta kronor – i stället för fem.

– Skulle de göra det arbete och ta den kostnad det innebär att betala tillbaka?

Då kom ett nytt brev från Transportstyrelsen:

”Vi har 2015-05-04 satt in 3,00 kr på konto ...”

– Jag blev rätt upprörd. Jag tycker det är fel att de lägger arbete på det.

Arbetet att få in de broavgifter och trängselskatter som finns i landet, styrs från Transportstyrelsen i Örebro.

Här finns statistik och svar på det mesta i kritiken.

– Vi får frågor varje dag om det är lönt att skicka ut fakturor på så låga belopp, säger Jonas Maran, verksamhetsutvecklare.

En krona kostar en faktura för broavgift i Motala. Det är svaret från myndigheten.

Två kronor kostar en faktura med trängselskatt.

– Då är allt inräknat; identifiering av fordonsägare, beslut, tryckning av fakturan, ivägskickning.

Hur kan det kosta så lite?

– Det är mängden som gör det, svarar Maran.

En miljon fakturor för trängselskatter i Stockholm och Göteborg skickas ut varje månad. 750 000 av dem går som brev på posten, resten som e-fakturor.

100 000 fakturor för broavgifter i Motala och Sundsvall skickas ut varje månad.

Det blir ungefär 9,5 miljoner brevfakturor på ett år.

Vad blir inkomsten?

Trängselskatten i Stockholm gav 875 000 000 kronor förra året. Trängselskatten i Göteborg gav 847 000 000 kronor.

Broavgiften i Motala och Sundsvall är i genomsnitt 3 000 000 respektiver 2 200 000 kronor per månad.

Men vad kostar alla fakturorna?

– Kostnaden beräknades till 225 miljoner kronor för brevfakturorna. Men vi ligger lägre, säger Jonas Maran.

– Vi vill pressa priset ännu mer. En krona i hanteringskostnad för en faktura på fem kronor kan tyckas mycket, fortsätter han.

Men varför betala tillbaka så lite som tre kronor?

– Vi måste betala tillbaka. Som myndighet kan vi inte behålla några pengar, säger Anna Elvkull, skatte- och avgiftsdirektör.

– Vi får ofta in för höga belopp. Och vi betalar tillbaka. Men det kostar oss mera, 5 kronor och 50 öre varje gång, säger Elvkull.

Vad har du för uppfattning om broavgift och trängselskatt? Kommentera artikeln!