Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Karolina Ramqvist

Annons

Karolina Ramqvist kommer med största sannolikhet att gå till historien som en av nittiotalets mest stridbara feministiska skribenter, men i dagsläget har hon lagt journalistyrket på hyllan för att helhjärtat fokusera sig på sitt författarskap och med den senaste romanen ”Alltings början” i handen kan man som läsare inte göra annat än att jubla.

”Alltings början” utspelar sig under en femårsperiod i huvudpersonen Sagas liv. Skådeplatsen är nittiotalets Stockholm och Saga ska just börja gymnasiet. Men utelivet lockar mer och med sin radikalfeministiska mammas påtryckningar om vikten att ”våga ta för sig i livet” kastar sig Saga med hull och hår in i storstadens pulserande nattliv. Det som följer är en enda lång vinglig odyssé in och ut ur olika klubbar och mellan de knapplösa knullen i toalettbåsen och de kopiösa mängderna alkohol pågår hela tiden en stundtals uppgiven, stundtals frustrerande diskussion om vad det innebär att växa upp som heterosexuell kvinna i dagens samhälle. Hur upprätthåller man sin feministiska övertygelse i en värld där unga tjejer konstant lanseras som sexobjekt?

Ramqvists prosa är som ingenting jag stött på förut. Stilen är i det närmaste fackmässig och miljöskildringarna ägnas inte mer tid än en axelryckning. Saga redogör likgiltigt för männen hon ligger med som om hon förde anteckningar i ett protokoll; de är inget annat än erövringar, medaljer – ett extra jack i bältet, strecken på en cellvägg. Tills dagen hon träffar Victor Schantz, Stockholms hippaste festfixare och de inleder ett destruktivt förhållande där Sagas liv plötsligt reduceras till en enda evighetslång väntan på att han ska ringa henne ”så som man ringer efter en pizza”.

En stor del av ”Alltings början” handlar alltså om kraschen mellan Sagas ambitioner och förhoppningar om framtiden och de förväntningar hennes mamma och samhället i stort har på henne. Men det bästa med den här boken är inte hur Ramqvist skildrar Sagas feministiska bryderier, utan hur förlåtande hon är när Saga avviker från dem. Det Ramqvist gör är att hon skickligt avmaskerar det maskineri av spelad kvinnlig undfallenhet som så många av oss har fått sätta upp som ett pansar mot hur det är att leva som kvinna i en patriarkal kultur. Hur det i vissa avseenden är lättare att ibland passivt emotta sexistiska anspelningar i intervju- och barstolen än att faktiskt ge svar på tal.

”Alltings början” är en oerhört uppfriskande neddykning i en kvinnas psyke och hennes väg till mognad och självinsikt, återberättat på ett så sorglöst avväpnande sätt att man vill inget hellre än att läsa om den meddetsamma.