Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Katarina Hansson: När folk önskar service andra tider på dygnet – hur möter samhället det?

För många innebär sommaren semester, sol och vila. Men sommaren till trots stannar inte Sverige, utan det pågår under alla dygnets timmar verksamheter som är nödvändiga för att upprätthålla ett gott samhälle.

Annons

Många tänker här snabbt på verksamheter inom vård- och omsorg, men det finns även andra exempel inom industri, handel, service- och turistnäringen. Därför är det många medborgare som har sin arbetstid förlagd före klockan 7.00 och efter 17.00.

Många med mig minns säkert när Konsum stängde kl. 13 på lördag och var stängd på under söndagen.

Arbetslivet i landet har genom åren förändrats och den så kallade industrisemestern existerar inte på samma sätt som den gjorde för 15 år sedan. Då stängde en betydande andel arbetsplatser till stora delar ner sin verksamhet under juli månad. Många med mig minns säkert när Konsum stängde kl. 13 på lördag och var stängd på under söndagen.

Synen på när vi som medborgare vill ha service har förändrats och det är nu inte bara inom välfärdssektorn som arbetstider diskuteras för att möta behovet från brukaren, klienten eller kunden.

Exempelvis mötte jag för några veckor sedan en optiker som berättade att de såg förändrat besöksmönster, där antalet kunder minskade under förmiddagarna och att fler önskade öppettider efter kl. 18. Aktuell optiker funderade därför på hur de framdeles skulle möta upp det förändrade behovet.

Hur ska arbetsdagarna planeras så att människor inte blir sjuka av sina jobb? Hur ska jobbet göras så att brukaren, klienten eller kunden är i fokus när vi befinner oss på våra olika arbetsplatser? Hur ska antalet personer som arbetar räcka till, när gruppen i arbetsför ålder minskar samtidigt som antalet barn och äldre ökar i en mycket snabbare takt?

Forskning visar på ett starkt samband mellan ökad delaktighet och minskade sjukskrivningar.

Frågorna är många och jag tror att de är ungefär desamma oberoende om jobben finns i kommunen, regionen eller inom det privata näringslivet.

Jag tror att en del av svaren på ovanstående frågor finns genom ökande delaktighet och inflytande hos de anställda. Det är ju de som känner sin arbetsplats bäst. Forskning visar på ett starkt samband mellan ökad delaktighet och minskade sjukskrivningar.

Just detta är något jag lyft många gånger sedan jag började verka som politiker. För att lyckas är det av vikt att vi har välutbildade chefer som ges goda förutsättningar att klara sina uppdrag.

Inom Kumla kommun har vi kommit en bit på väg men vi kan fortfarande göra mer. En ökad konkurrens på arbetsmarknaden förutsätter dessutom att vi är en god arbetsgivare, och det vet jag är ett arbete som pågår hos många arbetsgivare i landet.

Avslutningsvis vill jag även passa på att tacka alla er som jobbar oregelbundna arbetstider för att möta upp behovet hos landets alla medborgare. Ni gör så att Sverige fungerar under alla tider på dygnet.

Katarina Hansson

Kommunstyrelsens ordförande (S) i Kumla