Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klaga på restaurangmat - en jobbig grej?

Klaga på restaurangmaten – en jobbig grej eller bara självklart? ”Våga fråga och säg till direkt” säger restaurangchef Danne Oikemus.

För liten portion, kall potatis eller något som helt enkelt inte faller dig i smaken. Ibland är det något som gör att man inte är nöjd med maten på restaurang. Men det är det där med att våga säga till. Flera av NA:s läsare har kommenterat ämnet på facebook och na.se. Och det är tydligt att det inte är helt okomplicerat.

”Oh ja! Mat är en investering som ska avnjutas inte tvångssväljas.”

”Jag har gjort det, men min man skämdes för mig!”

”Man borde göra det men tuggar och ser nöjd ut tyvärr.”

Danne Oikemus, restaurangchef på Goda Rum i Kumla Sjöpark har jobbat i restaurangbranschen i 20 år är inte förvånad.

– Jag tror att det är ganska vanligt att man faktiskt inte säger till, och så går man hem och spyr ur sig nåt argt på till exempel facebook i stället. Det är trist för då får vi ingen möjlighet att rätta till ett eventuellt fel, säger han.

Danne Oikemus berättar att en vanlig sak som gäster är missnöjda med är portionsstorlekarna.

– Många kanske tycker att det är skämmigt att vilja ha lite mer mat, men jag brukar säga: ”Alla ska gå mätta härifrån”.

Stekgrad på kött är en annan sak.

– Har kocken gjort fel med det, säg till direkt så vi får chans att hjälpa dig.

Men om maten inte faller kunden i smaken då?

– Återigen, vänta inte med att säga till. Det är omöjligt för oss att avgöra om det är något fel om kunden ätit upp och sedan klagar. Det kan vara så enkelt att det är fel rätt för den personen och då kan man ju byta.

Svåra och/eller utländskaord på menyn kan också ställa till det.

– Vi försöker göra menyerna så lättförståeliga som möjligt då många äldre äter här. Men på vissa restauranger kan det ju vara annorlunda, och så vågar kunden inte fråga. Det är synd.

Så här skriver en läsare på NA:s facebook:

” .../svenskar är för försiktiga. Våga mer, tänk om det hade varit er bil, ni hade väl klagat på en dålig reparation? Gör likadant på restaurang”.

Hur gör man om man vill klaga?

– Ta kontakt med någon i personalen direkt, vänta inte. Kan man ha en dialog kring problemet så kan man oftast rätta till det som är fel eller kompensera kunden.

Hur kompenserar ni en missnöjd kund?

– Bjuder på kaffe eller kanske en dessert till exempel. Det beror ju lite på vad som hänt. Goda rum är det bästa köket jag jobbat i så här det aldrig klagomål på maten, mer att folk kan tycka att det tar lång tid på lunchen ibland, säger Danne och fortsätter:

– Sedan finns det ju de som klagar på allt, hur bra det än är. Vissa klagar bara för att klaga, och vissa vill ha något ut av det. Man märker ganska fort om gästen fiskar efter något mer.