Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klart: Då kör Marcus F1-bil i Örebro

Nu är det klart: Marcus Ericsson kör F1-bil i Örebro igen under höstens Race day.

Annons

- Marcus och Sauber är klara. Det var dom vi signade först, säger Jimmy Führ, projektledare för Örebro race day som arrangeras 9-10 september.

Örebro race day 2014 blev en stor succé med över 12 000 åskådare i centrala i Örebro. Marcus Ericsson och hans dåvarande F1-stall Caterham var det stora dragplåstret.

Se filmen från Marcus race genom Örebro här!

Två år senare kommer Marcus återigen att trycka plattan i botten igenom Rudbeckstunneln.

- Vi räknar med att Marcus kör lika mycket som förra gången, vid tre tillfällen, under lördagen. Dock så kommer Marcus inte att köra på fredagen säger Jimmy Führ på Örebrokompaniet.

Marcus ska köra en Sauber C32:a av 2013 års modell.

- Den kommer att se ut som 2016 års bil när det gäller den grafiska biten och är blå och gul. I originalskick var den grå och röd. Det är en V8-motor i den vilken vi är glada för. Även om V6-bilarna är nyare så är de lite blekare ljudmässigt. Vår publik vill höra F1-bilen som den ska låta. Det är jätteviktigt, säger Führ.

Marcus Ericsson säger i en kommentar:

- Jag är uppriktigt glad att Örebro race day kommer tillbaka i år. Det var en superhäftig känsla att få visa upp bilen på nära håll för åskådarna förra gången, och jag ser verkligen fram emot att få uppleva det igen.

Även Saubers stallchef Monisha Kaltenborn är aktuell att komma till Örebro.

- Hon är intresserad men det är mycket som ska passa in. Naturligtvis så vore det jätteroligt om vi fick chansen att visa upp Örebro för henne.

Dessutom kommer Ronnie Petersons ande kommer att sväva över arrangemanget.

- Vi har kontakt med Lotus Team Classic, målet är att visa upp några av Ronnies klassiska svarta formel 1-bilar från sjuttiotalet. Vår förhoppning är att vi ska kunna köra både en och två av Ronnies mest klassiska modeller under Örebro race day, säger Führ

Därtill har örebroaren Jan-Olof Lindin, som körde Eddie Irvines gamla F1-Jaguar under förra race day, köpt Nico Rosbergs gamla F1-Williams FW29 och uppvisningskör med den.

Vid sidan av Marcus Ericsson kommer nyblivne GP2-föraren Gustav Malja till Örebro och arrangörerna hoppas även att Felix Rosenqvist, som i år tävlar i amerikanska Indy Lights-serien, dyker upp.

- Vi jobbar även på att få hit Edward Sandström och hans 24-timmarsgäng. Förra gången var enbart Edward här, nu vill vi få hit hela teamet med Audi R8:an som de vann Nürburgrings 24-timmarslopp med, säger Führ.

Kommer länets nyblivna WTCC-förare att vara på plats?

- Tyvärr har inte Fredrik Ekblom och Thed Björks team möjlighet att medverka eftersom de då befinner sig i Asien.  Däremot har Fredrik och Thed en stående inbjudan med eller utan team. De är ju en av anledningarna till att vi arrangerar Örebro race day, säger Führ.

Medan publiken på lördagen bjuds på mer renodlad racing så blir det mer show i form av däck, rök, hopp, fart och fläkt under fredagen. Örebros STCC-stjärna Richard Göransson, som är kontrakterad som extern konsult till Örebro race day, visar då upp sin rallycrossbil.

Örebrokompaniet jobbar även på att få hit någon eller några av de legendariska grupp B-bilar i rally som förbjöds för 30 år sedan. Förhoppningen är att Stig Blomqvist, som fyller 70 år i år, ska köra en Audi som han blev världsmästare för 1984.

- Bilarna finns kvar i folks medvetande, konstaterar Führ.

Är det även aktuellt att Stigs son Tom Blomqvist, framgångsrik DTM-förare, medverkar?

- Vi är i kontakt med Tom via BMW men vi har inga ingångar varken på Tom eller deras DTM-team. Om det ligger i BMW:s intresse att köra en DTM-bil med Tom så skulle det givetvis vara en jättegrej, säger Führ.

Även David Skogsby, som är svensk mästare i drifting, medverkar och tanken är att publiken också ska bjudas på monstertruckar.

Fredagen inleds med en vip-dag på Gelleråsen i Karlskoga och avslutas med en bankett i Örebro på kvällen. Marcus Ericsson tillsammans med Tv-reportern Janne Blomqvist är med som två av bankettens huvudpersoner.

Bansträckningen blir ungefär densamma som förra gången frånsett att området dras ut över Östra Bangatan där även depån kommer att finnas bakom Behrn tower.

- Först tänkte vi även dra in banan på Östra Bangatan men det tillför egentligen inte så mycket, säger Führ.

2014 låg depån på Olof Palmes torg, men så blir alltså inte fallet nu.

- Förra gången fick vi lite på pälsen av handlarna närmast området. Vi hade jättemycket folk på stan och de hade jättelite folk i sina butiker. Den här gången staketerar vi bara in det som är racingområdet vilket innebär Rudbecksgatan, Östra Bangatan fram till korsningen Änggatan, förklarar Führ.

- Området där Caterham stod söker vi tillstånd för som eventområde, det blir öppet för allmänheten. Den här gången kommer vi att ställa till mindre bekymmer för de som idkar verksamhet runt omkring. Sen blir det alltid ett meck att bygga banan och stänga av stan.

När stängs innerstan för vanlig trafik?

- Vi kommer att behöva dra repet för vanliga bilister på onsdagen och så öppnar vi igen på måndag morgon. För de som åker kollektivt för vi just nu en dialog med Länstrafiken hur vi ska göra för att påverka kollektivtrafiken så lite som möjligt.

Biljetterna släpps redan under torsdagen och en tvådagarsbiljett med sittplats går på 595 kr. Ståplatsbiljetter finns till respektive dag.

- Vi utökar publikkapaciteten till 14 000-15 000 åskådare per dag. Ambitionen är att vi ska locka 25 000-30 000 åskådare totalt sett, säger Führ.

Antalet sittplatser blir cirka 3500.

- Vi får inte plats med fler helt enkelt.

Fortfarande återstår en viktig detalj: Tillstånd att genomföra racingdagarna. Ansökan lämnas in till Länsstyrelsen under onsdagseftermiddagen samtidigt som Sauber och Marcus Ericsson genomför sin presskonferens i Stockholm.

Budgeten för Örebro race day landar någonstans runt sju-åtta miljoner.

- Vi jobbar med två arrangörspartners. Det är Nikija Event som även var med 2014 och så har tagit in en kommersiell samarbetspartner i form av ett lokalt säljbolag med Jonas Almqvist, tidigare i Örebro Hockey, i spetsen, påpekar Führ.

- Med tanke på Örebros motorsporttradition känns det roligt att det är Örebro som gör den här grejen. Det har funnits förfrågningar till Marcus från både Stockholm och Göteborg men vi var först, 2014, och så länge vi vill göra det och gör det bra så verkar Marcus vara intresserad av att fortsätta här med den lokala förankring som finns, säger Jimmy Führ.

Redan i morgon torsdag klockan 10.00 släpps biljetterna av Örebrokompaniet.

Sauber F1 team

Sauber bildades 1970 och har varit involverade i Formel 1 sedan säsongen 1993.

2005 såldes teamet till BMW och tävlade mellan 2006-2009 som BMW Sauber.

2010 var teamet tillbaka i grundaren Peter Saubers ägo och har sedan dess kört med Ferrarimotorer.

Genom åren har förare som Jean Alesi, Kimi Räikkönen och Felipe Massa tävlat för teamet.

För andra året i följd representeras Sauber i år av förarna Marcus Ericsson och Felipe Nasr.