Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klyftorna ökar till ett jättegap i Örebro län

Annons

60 miljoner sparas på landsbygden och 500 miljoner satsas på staden.

Att det satsas på staden är inte problemet, det är den simultana käftsmällen mot landsbygdskommunerna som återigen får modet att svikta och hoppet att sina.

Jag har i åratal kämpat för fler bussar på bättre tider, nu blir det färre. ”Inte kostnadseffektivt” är svaret jag möts av, från regionpolitiker i både majoritet och opposition. Det är så landsbygden allt för ofta ses av städerna. Varför ska det satsas här på så få när vi kan satsa på massorna i städerna där fler kan nyttja resurserna?

Ja varför? Vad har regionen gjort för att öka bussresandet på landsbygden? Den enda marknadsföring jag sett (någonsin) kom i brevlådan ett halvår efter att den buss som var relevant för arbetspendlare från Finnerödja redan dragits in. Det var också den bussen som ett flertal gymnasieelever var beroende av för att klara sin skolgång. Lösningen från länstrafiken blev: ordna skjuts eller flytta.

Klyftorna mellan stad och land ökar drastiskt och spänningarna blir alltmer påtagliga. Vi på landsbygden ses endast som producenter, av el, mat, naturresurser, rekreation och utbildade ungdomar. I takt med urbaniseringen så kommer trycket att öka på produktionen av den allt glesare landsbygden. Våra kostnader är redan höga och våra förutsättningar blir hela tiden sämre. Vilka blir kvar att producera?

Klimatskam ska tydligen bara gälla oss som inte har nåt alternativ, de andra kan åka superbuss

Sara Pettersson

kommunpolitiker, miljöpartist, finnerödjabo och bussresenär.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel