Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kollektivtrafiken måste utvecklas – inte dras ned

Kollektivtrafiken är en viktig pusselbit i tillvaron för många i Örebro län. För Miljöpartiet de gröna är det självklart att de som bor på landsbygden ska kunna åka buss till arbete, skola och fritidsaktiviteter. Men det vill den politiska ledningen i regionen nu försvåra.

Nu i coronatider är det svårt att föra samtal om andra frågor än virus, men vi måste klara att behålla flera perspektiv samtidigt. Om de förslag som den politiska ledningen lägger fram till Samhällsbyggnadsnämnden i veckan går igenom så drabbas kollektivtrafiken av dubbla nedskärningar. Dels genom besparingar i form av en rad indragna turer och linjer där antalet resande är lågt. Dels genom att hela trafikutbudet reducerades i april när sommartidtabell infördes, nästan två månader tidigare än normalt.

De som har möjlighet att ta kollektivtrafik till arbete eller studier får bättre hälsa än den som tar bilen från dörren hemma till parkeringsplatsen på jobbet.

Möjligheten att ta sig till jobb och studier är livsviktig, men det är också chansen att träffa vänner och att göra ärenden. Ny forskning visar till exempel att ungdomar som deltar i organiserad idrott på fritiden klarar sig bättre i skolan. Alla unga har inte föräldrar som har tid eller möjlighet att skjutsa till träningar. Men det gäller också vuxna. De som har möjlighet att ta kollektivtrafik till arbete eller studier får bättre hälsa än den som tar bilen från dörren hemma till parkeringsplatsen på jobbet.

När den regionala utvecklingsstrategin antogs fanns ett tydligt fokus på att hela länet skall ha goda möjligheter till utveckling och för det krävs en fungerande kollektivtrafik. Nu överger Socialdemokraterna den linjen efter att ha bildat majoritet med Centerpartiet och Kristdemokraterna efter åren med Miljöpartiet.

Rucka inte på tidtabellsskiften mitt under en termin. Resvanor är något som sitter djupt för många

Miljöpartiet har flera lösningar så att så många som möjligt kan resa kollektivt:

Samordna skolskjutsar och annan kollektivtrafik så mycket som möjligt. Varje dag måste tusentals elever ta sig till och från skolan. Genom att göra en gemensam lösning med den öppna kollektivtrafiken skapas möjligheter för att upprätthålla resmöjligheter i delar av landsbygden där det annars är mycket svårt. Det kräver ökad samverkan mellan kommuner och regionen.

Etablera behovsstyrd kollektivtrafik med taxi eller mindre bussar, som bara körs då någon beställer en tur, på hela landsbygden i länet - innan stora neddragningar görs. Att avveckla en mängd linjer och turer innan något alternativ finns är inte ett bra sätt att upprätthålla förtroende för kollektivtrafiken.

Rucka inte på tidtabellsskiften mitt under en termin. Resvanor är något som sitter djupt för många. Om tidtabellerna ändras snabbt och oväntat skapar det stora problem för de resenärer som inte har något alternativ till kollektivtrafiken.

Öka dialogen och samarbetet med kommunerna. Gör en noggrann analys tillsammans med kommunerna om hur en rimlig miniminivå ska uppnås, som lever upp till kraven i regionala utvecklingsstrategin.

Kollektivtrafiken är viktig inte bara för klimatet, utan också för den sociala hållbarheten. För att ha en levande landsbygd och ett land som håller ihop behöver vi en tillgänglig och stabil kollektivtrafik.

Monika Aune

Miljöpartiet, gruppledare regionfullmäktige Örebro län

Helena Bosved

Miljöpartiet, ledamot Samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro län

Katarina Folkeson

Miljöpartiet, kommunalråd i Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel