Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommer SAS att köra med röda fanor i dag?

Kommer flygbolaget SAS att köra med röda flaggor som sticker ut från flygplanen som rullar på Arlanda i dag. Och givetvis ska hammaren och skäran pryda flaggorna, för att hylla kommunismen. Det är ju första maj!

Annons

Frågeställningen är inte så galen som det verkar. Det är nämligen uppenbart att Kinas kommunistiska parti har ett inflytande över det skandinaviska flygbolaget. SAS har gjort som skatteverket: Tagit bort Taiwan som eget land. Numera betraktar flygbolaget demokratin Taiwan som en del av den kommunistiska diktaturen Kina.

Tidningen Foreign Policy uppmärksammar att amerikanska flygbolag varit utsatta för starka påtryckningar från Kina att plocka bort alla referenser till Taiwan som ett eget land.

Vi kan vara förvissade om att den ändring som SAS har genomfört har skett efter påtryckningar från Kina.

Den kinesiska luftfartsmyndigheten kräver att United Airlines och American Airlines följer Kinas restriktioner när det gäller ”separatism” och att de följer kinesisk lag. Ett flygbolag i den självständiga och demokratiska staten USA driver trafik eller säljer biljetter till en annan självständig och demokratisk stat – Taiwan. Då lägger sig ett tredje land i och kräver att få bestämma hur Taiwan ska benämnas.

Vi kan vara förvissade om att den ändring som SAS har genomfört har skett efter påtryckningar från Kina. Vi kan också vara förvissade om att UD:s påstötning mot Skatteverket att ändra beteckningen på Taiwan beror på att UD prioriterar relationerna med den kommunistiska stormakten, snarare än att slå vakt om Taiwans frihet.

Det innebär inte bara att Kinas kommunistiska parti får ett direkt inflytande över ett skandinaviskt flygbolag. Det kan få större följder än så.

Det innebär inte bara att Kinas kommunistiska parti får ett direkt inflytande över ett skandinaviskt flygbolag. Det kan få större följder än så. Säg till exempel att någon skickar ett paket till Taiwan som innehåller böcker eller tidskrifter. Och så råkar paketet, på grund av svenska myndigheters underdånighet gentemot Kina, hamna i Kina i stället för Taiwan. Då hamnar böckerna eller tidningarna i händerna på kinesiska censurmyndigheter.

Om Kina anser att landet kan utnyttja sin ekonomiska styrka för att bygga ut sin censur till andra länder, så kommer det förmodligen att ske. Akta dig om du arbetar i ett företag som ägs av kinesiska ägare!