Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krav på att prioritera R50 i norra länsdelen

Godsstråket på Bergslagsdiagonalen med Riksväg 50 norr om Örebro bör också prioriteras av staten, precis som vägnätet söder om Örebro prioriteras. Det framhåller Partnerskap Bergslagsdiagonalen med anledning av den nationella transportplanen.

Annons

– Bergslagsdiagonalen söderut är utpekat som ett nationellt godsstråk men detta gäller inte för sträckan norrut från Lindesberg. Det går mycket tung trafik norrut på vägsträckan också och vägstandarden norrut, framför allt mellan Grängesberg–Ludvika, behöver förbättras, säger Håkan Bergeå, projektledare för Partnerskap Bergslagsdiagonalen.

Trafikverket har ett förslag till en nationell plan för transportsystemet 2014–2025. Våren 2014 beräknas regeringen ta ett beslut om planens innehåll och inriktning. Partnerskap Bergslagsdiagonalen har nu yttrat sig om planen och finner mycket som är positivt men också några allvarliga brister.

Ett vägavsnitt med brister som Bergslagsdiagonalen lyfter fram är sträckan Lindesberg–Guldsmedshyttan och Guldsmedshyttan–Löa.

– Det finns ett förslag från tidigare om en ny sträckning från Fornaboda till Guldsmedshyttan. Befintlig sträckning är smal, krokig och bitvis väldigt backig och går genom bebyggelse. Att genomförande av åtgärder vid sträckan nu inte föreslås under planperioden är olyckligt, säger Bergeå.

– Vi vill att åtgärdsplaneringen påskyndas så ett beslut om ett genomförande för det vägavsnittet kan tas omgående.

Vägsträckan förbi Kopparberg mot Dalarna lyfts också fram av Partnerskap Bergslagsdiagonalen. Här behövs områden intill vägen åtgärdas med bland annat röjning. Trefiligt med omkörningsfil i backar behövs också. Trafikverket jobbar just nu med förbättringar på den vägsträckan.

Men framförallt är det brister på riksväg 50 norr om Örebro län som Partnerskap Bergslagsdiagonalen pekar på.

– Mycket positivt händer söderut. Till exempel invigs den nya förbifarten vid Motala den 8–9 oktober. Men norrut, framför allt från länsgränsen till Dalarna mot Ludvika, är vägnätet fortsatt undermåligt.

Här anser Partnerskap Bergslagsdiagonalen att hela avsnittet Ludvika–Grängesberg måste omprioriteras i transportplanen. Redan nu expanderar transportberoende företag i den regionen och en eventuell återupptagen gruvdrift ökar kraven på transportnätet ännu mer. I Grängesberg är dessutom situationen akut, framhåller Partnerskap Bergslagsdiagonalen, med en genomfartstrafik rakt genom centrum.

– Hela sträckan Länsgränsen–Ludvika och framför allt delen vid Grängesberg med sin låga standard måste omprioriteras i den nationella transportplanen. Sträckan har redan i dag höga godsflöden och transportberoende företag som ABB har sin tyngdpunkt i detta område, säger Bergeå.

Mer om Bergslagsdiagonalen

Riksväg 50 går genom det mellansvenska inlandet, från Vättern till Hälsinge­kusten. Vägsträckan Söderhamn–Mjölby kallas för Bergslagsdiagonalen.

Bergslagsdiagonalen är också ett samarbetsprojekt mellan 15 kommuner (från länet: Askersund, Hallsberg, Örebro, Nora, Lindesberg och Ljusnarsberg) och regionförbunden i Gävleborg, Dalarna, Örebro och Östergötland

Det handlar om att skapa ett sammanhållet nord-sydligt nationellt vägstråk för gods- och persontrafik med syfte att stärka områdets tillväxt och konkurrenskraft genom en förbättrad infrastruktur.

Annons