Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kritik mot smuts hos boende på Skebäcksgården

Hon har en späd kropp men stor integritet. Jag tycker mycket om henne.

Nu lever hon sina sista dagar på Skebäcksgården.

Vid första besöket hos henne tog jag av mig skorna innanför dörren som brukligt är inför ett välstädat hem. Men i min väns rum på Skebäcksgården är det rosamarmorerade plastgolvet fullt med grus och gråa fläckar som mina sockor genast drar till sig. Det ger en obehagligt grå kletig känsla på fötterna.

Under sängen ser jag en bit omslagspapper och gråa luddiga dammtussar. Handfatet på toaletten är strävt av hårt intorkad smuts.

– Hur ofta städas det på Skebäcksgården?

– Var tredje vecka, viskar hon.

Min sjuka vän vill inte vara den som klagar, de kan ju tycka att hon är besvärlig.

– Varför?

Hennes blick viker åt sidan, hon blundar, hennes späda kropp syns knappt under landstingstäcket. Börjar hon att förlora sin stora integritet?

Flera vänner som gör besök har tagit för vana att städa hennes rum.

Jag tycker inte att det räcker. Jag vill kunna visa tillit till Örebro kommun. Naturligtvis vill de liksom personalen att det skall vara skinande rent på Skebäcksgården.

Min vän har redan ett dåligt immunförsvar. Den här situationen gör inte saken bättre. Därför tar jag upp detta smutsiga ärende.

Bitte Alling-Ode

Örebro

Svar direkt

Precis som du skriver är vår ambition och förhoppning att vårt boende ska upplevas som välskött.

Vi beklagar verkligen din upplevelse av vårt sätt att hantera städningen i vår verksamhet. Verksamhetens rutin är, precis som du skriver, och din vän säger, att städningen sker var 3:e vecka.

Omvårdnadsstäd sker vid behov. Vi tar till oss av kritiken och betraktar din insändare som ett klagomål på verksamheten, men har inte möjlighet att svara i enskilt ärende. Precis som du skriver är vår ambition och förhoppning att vårt boende ska upplevas som välskött.

Vi vill passa på att informera om möjligheten att lämna klagomål till oss enhetschefer direkt, våra kontaktuppgifter finner du via vår hemsida www.orebro.se.

Du kan också vända dig till Servicecenter på telefon 019 21 00 00.

Alla synpunkter och felanmälningar registreras och tas om hand av ansvarig verksamhet. Du som lämnar en synpunkt och anger ditt namn och dina kontaktuppgifter får inom fem dagar ett svar – antingen från Service center eller från den handläggare som tar hand om din synpunkt.

Vår förhoppning är att du och din vän ska känna tillit till Örebro kommun och vår verksamhet i framtiden.

Åsa Fogelqvist

Therese Fredriksson

enhetschefer Skebäcksgården

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel