Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: DN:s avslöjande var en tidningsanka

Artikel 2 av 116
Anders Nilssons krönikor
Visa alla artiklar

"DN byggde sina uppgifter på spekulationer som snabbt presenterades som en sanning", skriver NA:s chefredaktör Anders Nilsson.

Annons

Det är roligt att känna att det jobb vi gör i mediehuset betyder så mycket för så många människor. Det har vi märkt inte minst den gångna veckan efter DN:s så kallade ”avslöjande” om Mittmediakoncernen, där Nerikes Allehanda ingår. Massor av läsare har hört av sig. Oroliga, bekymrade och märkbart tagna av påståendet att NA skulle försvinna som dagstidning och i stället bli en gratistidning. Att tre av fyra medarbetare skulle få lämna företaget.

Uppmaningen från läsarna har varit stark. Budskapet entydigt. ”Jag kan inte vara utan NA”, ”Rör inte vår tidning”, ”Om inte ni granskar samhället, vem ska då göra det?”

Nu är det ingen fara på taket. NA ska inte bli gratistidning. NA ska inte säga upp tre av fyra medarbetare. NA ska fortsätta ges ut precis som vanligt. Mediehuset har en stabil ekonomi och hade en av branschens bästa marginaler förra året. Vi når fler läsare än någonsin tidigare. Vårt innehåll digitalt visas 3,5 miljoner gånger på en vecka. Vi har aldrig tidigare producerat så mycket nyheter dygnet runt och nyhetsarbetet är starkt med många färska avslöjanden i sommar. Journalistiken är i allra högsta grad levande.

DN byggde sina uppgifter på spekulationer som snabbt presenterades som en sanning. Det gick till och med så långt att kulturministern samma kväll i Aktuellt satt och pratade om att mediebranschen stod på kanten till ett stup. Jösses så fel det kan bli. Och DN, var tog källkritiken vägen? Ni som brukar vara så duktiga på det.

Uppgifterna var tagna från ett scenarioarbete i Mittmedias styrelse. Alla stora koncerner jobbar nämligen med framtiden. Och tur är väl det. Skisser görs över utvecklingen framåt och olika alternativ visar vad som händer om företaget väljer olika vägar. Det var just ett sådant exempel som DN kommit över. Inget beslutsunderlag. Bara delar av ett scenario i ett större strategiarbete.

DN:s avslöjande var med andra ord en riktig tidningsanka.

Annons