Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Örebro-Stockholm på en timme – restiden som avgör regionens framtid

Artikel 68 av 123
Anders Nilssons krönikor
Visa alla artiklar

Det kan ha varit det viktigaste beslutet som tagits för Örebro och länets framtid. Ett helt avgörande besked för om den här delen av landet ska vara med i matchen eller inte. Det handlar om den planerade höghastighetsjärnvägen mellan Oslo och Stockholm.

Annons

En järnväg som kommer att dras förbi Örebro. Projektet har fått namnet 2.55 och syftar på den tänkta restiden mellan de två huvudstäderna. Betydligt snabbare än idag.

I veckan föreslog regeringen EU att Oslo-Stockholm är en prioriterad transportsträcka i Europa. Det är inte bara ett erkännande av regeringen att det är ett av Sveriges viktigaste infrastrukturprojekt. Det öppnar också upp för att få del av EU:s pengar till strategiska infrastruktursatsningar. Därför är regeringens agerande i frågan så viktigt.

När jag går in på SJ:s app och söker en resa mellan Stockholm och Oslo idag så är den snabbaste resa jag kan hitta med nuvarande snabbtåg fem timmar och sex minuter. Den nya höghastighetsjärnvägen skulle nästan halvera restiden.  Även om det är positivt att det går att åka snabbare till Oslo från Örebro så är det kanske ännu viktigare med att pendlingstiden kortas inom Sverige. För resenärer från Örebro tar en resa till Stockholm idag en timme och 48 minuter. Med den nya järnvägen kommer det gå att åka till Stockholm på en timme och till Västerås på en halvtimme. Till Karlstad kortas också restiden avsevärt.

Det här innebär att det blir ännu enklare att arbetspendla från Örebro till Stockholm. Precis som det blir enklare för stockholmarna att pendla till Örebro. Det är ett projekt som skapar möjligheter åt båda håll. Företag som vill slippa höga hyror i Stockholm kan etablera sig i Örebro istället. Företag i Örebro som är i behov av specifik kompetens kommer att ha lättare att rekrytera. Projektet kommer att göra Sverige lite kortare för människor i Mälardalen. Sedan finns det andra fördelar som väger tungt som miljöskälen. Fler kommer att välja tåget istället för flyget för att resa mellan huvudstäderna.

Persontrafik och arbetspendling är viktigt men lika värdefullt är bättre transporter för näringslivet. Örebro är redan idag ett centrum för logistik med sitt strategiska läge i Sverige med järnväg och Europavägar. Regionen har många stora företag som exporterar varor ut i världen. Det blev tydligt i veckan när statistik för exporten i Sverige presenterades län för län. Företagen i Örebro län ökade sin export med 23 procent 2017 jämfört med 2016. Det var den tredje största ökningen i Sverige. Bättre än Stockholm, Göteborg och Malmö.

Regeringens besked i veckan påminner om det alliansen gjorde inför valet 2014. Då tog de fyra borgerliga partiledarna tåget till Linköping och presenterade en av de största infrastruktursatsningarna i Sverige någonsin – klartecken för bygget av Ostlänken, en snabbjärnväg mellan Stockholm och Linköping. Projektet är i sin linda men det är igång.

Så bli inte förvånade om Stefan Löfven & co tar tåget till Örebro och håller presskonferens om 2.55-projektet inför valet.

 

 

 

 

 

Annons