Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Skatteverkets uppträdande är arrogant – borde lära av Ikea

Artikel 72 av 123
Anders Nilssons krönikor
Visa alla artiklar

Annons

Du vill lämna din deklaration på papper. Men problemet är att det inte finns någon brevlåda att stoppa den i efter kontorstid. Lådorna hos skatteverket är igenbommade. Det här har den senaste veckan orsakat ett mindre kaos på många platser i Sverige. När det inte funnits några brevlådor har folk istället tryckt in deklarationerna genom springor i dörrarna. Det har inte varit någon vacker syn. Allt slutade med att skatteverket fick förlänga inlämningstiden med ett dygn. Men det mest anmärkningsvärda är hur en statlig myndighet kan misslyckas så katastrofalt med sitt kundbemötande.

Skatteverkets uppträdande är inte kundvänligt.

Skatteverket har enligt uppgift över 10 500 anställda i Sverige. De är avlönade med skattepengar och deras arbete är att serva medborgarna med olika tjänster. En tjänst, den kanske största på hela året, är att ta emot deklarationer. Antingen digitalt, vilket de flesta numera använder, eller via pappersdeklarationer. Då väljer skatteverket att helt hålla stängt efter kontorstid. Det är ungefär som att en butik skulle skicka all personal på semester samtidigt som den stora rean startar. Skatteverkets uppträdande är inte kundvänligt. Det är arrogant.

Tidigare var själva inlämningen av deklarationen lite av en happening. Som reporter har jag bevakat detta många gånger. Utanför skattekontoren bjöds det på kaffe och bullar. Ibland fanns det en orkester som spelade och extra personal tog hand om deklarationerna direkt från bilarna på gatan eller i dörren till kontoret. Personalen tömde även brevlådorna på den tiden.

Att lämna en deklaration är inte att posta vad som helst. En deklaration är något av en värdehandling och ibland krävs det medskick av bilagor och kvitton. Då det handlar om ens privata ekonomi blir det hela lite känsligt. Integriteten är viktig. Därför förstår jag att många, som valt att skicka med kopior, bilagor och kvitton, också personligen vill lämna deklarationen. Se att den verkligen hamnar i brevlådan. I år var brevlådorna igenbommade av säkerhetsskäl. Skatteverket har också förklarat det inte går att ta in extrapersonal att bevaka eller tömma lådorna. Det hänvisas bland annat till arbetstidsavtal.

Men hallå! Hur svårt kan det vara?

Men hallå! Hur svårt kan det vara? Med 10 000 anställda måste det gå att organisera ett trevlig bemötande när kunderna är som allra flest. Det kan inte vara någon kraftansträngning  att ha lite extra kvälls- och helgöppet. Själva datumet för att lämna deklarationen är ju ingen överraskning. Det har varit detsamma i många år. Det kan också vara ett bra tillfälle att träffa medborgarna. Att fråga om de är nöjda med skatteverkets tjänster och bemötande. Något som de flesta företag gör hela tiden för att skapa en så bra relation som möjligt till sina kunder.

I helgen lyssnade jag på en radiointervju med Ikeas grundare Ingvar Kamprad, som nyligen dog, 91 år gammal. Han berättade hur viktigt det är att se kunden, hur han ofta brukade jobba tillsammans med lagerpersonal och säljare i butikerna. ”För det är personalen som jobbar närmast kunderna. De vet vad de många människorna behöver.” Så klokt, så enkelt och så självklart uttryckt. Något för skatteverkets generaldirektör att fundera över.

Annons