Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Amanda Hellberg

Annons

Maja Grå är en annorlunda ung kvinna. Hon är nämligen synsk. Hon är också Amanda Hellbergs huvudkaraktär allt sedan kritikerrosade debuten 2008 med skräckromanen ”Styggelsen”.

Därefter kom förra året ”Döden på en blek häst” och i år ”Tistelblomman”.

Amanda Hellberg är uppvuxen i Västergötland, men bor sedan några år tillbaka i Oxford där hon skriver och illustrerar engelska barnböcker. Författarens egen historia känns igen i Maja Grå som också är illustratör och som i de här tre böckerna har förflyttat sig från svensk mark till engelsk och i ”Tistelblomman” till det skotska höglandet. Hon ska nu tillsammans med sin kärlek Jack hyra ett ensligt beläget stenhus med kusligt rykte.

Där ska de leva konstnärsliv sida vid sida samtidigt som de varsamt renoverar det gamla huset. Husets historia gör sig dock påmint och drömmen vill inte riktigt bli sann för det unga paret.

Historien om det stenhus som Maja och Jack hyr räcker i sig långt, men kompliceras av Majas syner och hennes tvivel om rätten att vara lycklig. Den yttre storyn flätar sig allt hårdare in i Majas inre resa och slutar i ett klimax.

Övernaturlighet och skräck är ämnen som lever i ett riskabelt område. De kan hur lätt som helst bli patetiskt löjliga eller rent frossande i ruskigheter. Eller också blir de som hos Amanda Hellberg, utsökt spänning med höga litterära kvaliteter.

Amanda Hellberg lyckas nämligen få Maja Grås synska talang till en högst vardaglig färdighet och samtidigt en krydda som berikar en märklig intrig.

Inte för att förringa Amanda Hellberg, men det vilar också något ”Morden i Midsomer” över hennes böcker om Maja Grå. Det triviala mysiga brittiska möter en motsats. I Midsomer-historierna blir det ond bråd död och klassisk deckarstory. Hos Amanda Hellberg är motsatsen det ockulta.

När motsatser möts uppstår i bästa fall spänning. Och i böckerna om Maja Grå är spänningen som sagt ett faktum.

Mer läsning

Annons