Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är verkligen en stor Rolex livets mål?

Fredrik EklundSälj! Konsten att sälja vad som helst till vem som helstEkerlids förlag

Annons

EKONOMI. Till lika delar fascinerande och motbjudande: så vill jag sammanfatta läsningen av Fredrik Eklunds nyutkomna bok med titeln ”Sälj! Konsten att sälja vad som helst till vem som helst.”

Fascinerande är den som framgångssaga: Stockholmsgrabben som far till New York och efter en kort karriär som skådespelare i vad han själv kallar bögporrfilmer slår sig på fastighetsmäkleri och nu vid 38 års ålder nått den absoluta toppen inom den branschen och blivit miljardär. Motbjudande är boken i sitt snävt begränsade perspektiv på livet där framgång och pengar är det enda som räknas.

Man kan läsa Sälj! som en handledning i konsten att nå framgång i affärer där författaren delar med sig av sin egen erfarenhet och avslöjar hemligheterna med olika knep. Hur kan han göra så, undrar man. Är det inte klokast att hålla sådana hemligheter för sig själv och undvika konkurrens? Eklunds svar är avväpnande: han har blivit så stor i sin roll att han inte behöver frukta några medtävlare. Och möter han någon verkligt farlig ser han till att knyta vederbörande till sin egen firma.

Här några av hans konkreta råd: Var alltid välklädd med putsade skor, ständigt ett leende på läpparna och ett fast handslag. Så bör du möta varje potentiell kund. Få hen (han använder gärna detta pronomen) att känna sig utvald och smart. Var inställd på att arbeta 16 timmar om dygnet under sex av veckans sju. Utnyttja alla sociala medier som finns på internet, kolla mailen ett par gånger i timmen, byt till ren och fräsch skjorta och kostym minst en gång om dagen.

Allt detta har ett enda syfte: att locka till sig presumtiva kunder, eller mer allmänt: fler ”följare”, som Eklund med en anglicism kallar de miljontals påhejare han har på Facebok och liknande medier.

Varför ondgöra sig över den som väljer att leva så? Det skadar ju bara kunder som lockas köpa något de inte behöver. Ändå uppreser sig ens inre mot den underliggande livsfilosofin. Synas mest, förtjäna mest, ständigt bevisa hur smart man är – duger det plus en stor Rolexklocka i guld som mål och mening i livet?

Söker man efter en underliggande filosofi blir svaret: Livet och hela samhället är en marknad med säljaren som den starke och köparen som den svage. Beviset på framgång är pengar, och eftersom framgång föder framgång gäller det att demonstrera hur rik man är.

Livets nödtorft önskar man alla, en liten guldkant då och då kan man unna både sig själv och andra, men en stor guldklimp i stället för hjärta – nej tack!

Mer läsning

Annons