Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varje ord har vägts på guldvåg

Lina HagelbäckViolencia och hennes farBrombergs

Annons

Roman. Du skumläser inte ”Violencia och hennes far”. Jag skulle vilja hävda att det är absolut omöjligt.

Här är varje ord vägt på guldvåg och släpper du koncentrationen i några minuter så måste du gå tillbaka och läsa om.

Att texten är satt i smala stycken bidrar också till att den liksom är ett koncentrat av de liv den berättar om; en intensiv strålkastare rakt i ögonen på några människors liv. Titta, titta, säger berättelsen. När strålkastaren sedan sveper undan och boken tar slut lämnar den dig i vad som närmast kan liknas vid chock. Var det redan slut, det här, var den märkliga världen redan över?

Lina Hagelbäck har skrivit en fortsättning på ”Violencia” som kom för några år sedan. Här vill den märkliga protagonisten finna sin sedan länge försvunna far. Den alkoholiserade poeten som slog och sedan försvann, ljusskygg som en gatukatt. Han är i Taormina på Sicilien. Det är faderns dikter som får Violencia att vilja hitta honom igen. Hans dikter blandas med hennes egna. Hans schamanistromantik och hennes absoluta koncentrat av mörker och kreativa sammansättningar av ord.

Den här romanen är för dig som uppskattar det helt originella, en egen värld att sugas in i. Det är en roman som, genom sin blotta existens, tycks knacka på axeln och säga: Det här är inte bara blaj. Det här, den här berättelsen, de här orden – de är det verkligt viktiga.

Mer läsning

Annons