Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att vända blad – varför inte i en god bok?

Annons

Julledighet och mellandagar brukar ge perfekta möjligheter att försjunka i avkopplande och energigivande läsning. Som småbarnsförälder är det dock sällan jag får tid att sträckläsa romaner på samma sätt som förr. Det blir tio minuter här och en kvart där.

Annat var det i bokslukaråldern (9–12 ungefär). Då kunde jag vara okontaktbar halva dagar, med näsan djupt nere i något äventyr av Enid Blyton eller Tolkien. Jag älskade att försvinna in i fantasieggande historier om mysterier och monster. Och den där härliga känslan när läsningen får flyt, sidornas bokstäver förvandlas till bilder och film i huvudet och tid och rum försvinner är fortfarande något av det bästa jag vet.

De senaste 15 åren har barns läsförmåga blivit allt sämre. Det visar flera nationella undersökningar. I en färsk doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet menar Catarina Schmidt att det inte räcker att påtala att barn måste läsa mer för att de ska bli bokslukare. Hon lyfter fram vikten av att barn får möjlighet att prata om vad de läser.

Genom att samtala om innehållet och sätta egna ord på vad de läst och upplevt ökar barnen sin läsförståelse. Här har såväl skolan som vi föräldrar ett ansvar. Jag kan känna igen det där, att det är först när jag återberättar något jag sett eller läst som jag sätter in det i ett sammanhang och kommer till någon sorts insikt.

Det är roligt att dela gemensamma läsupplevelser med sina vänner, i bokcirklar eller spontant på jobbet. Däremot är jag allergisk mot att höra författare, regissörer och skådespelare prata om och beskriva sina fiktiva karaktärers egenskaper och handlingar. När de gästar program som Babel ser jag mycket hellre att de berättar om sitt skrivande, själva processen och tankarna bakom.

Nu när det nya kulturåret gryr passar jag på att komma med några små önskningar:

Att Catarina Schmidts avhandling blir obligatorisk läsning på landets skolor, att barnen får möjlighet att prata om läsning och att utlåningen på barnbiblioteken sedan skjuter i höjden.

Att alla kommuner satsar på sina kulturskolor, med inspirerande och utvecklande undervisning i musik, teater, bild och dans för alla barn.

Att vi alla skärper till oss och lägger i från oss våra mobiler (i alla fall någon gång per dag) och läser tillsammans med våra barn.

Det är väl inte för mycket begärt?

Gott nytt 2014!

Mer läsning

Annons