Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för nytt blod i Open art

Annons

Nyligen uppmärksammade NA att det finns vissa önskemål om förändringar när det gäller organisationen av Open art från Örebro konsthalls sida. Redan när man läste utvärderingen av förra årets utställning kunde man förstå att den nuvarande organisationen är underdimensionerad och därmed överansträngd. Det är troligen därför det har förts fram idéer om att frikoppla Open art från Örebro konsthall.

Det kan nog ha sina poänger – Open art kräver ett heltidsengagemang för att kunna förnyas och förbättras. Något som osökt leder oss in på frågan hur evenemanget ska utvecklas. I dagarna kom det ett pressmeddelande från Borås konstmuseum. Där startar snart Borås internationella skulpturbiennal, en utställning som är ungefär jämngammal med Open art.

Startskottet för biennalen gick 2008 med den gigantiska Pinocchio skulpturen av Jim Dine. Den är i motsats till den stora gula takspånskaninen gjord i det betydligt härdigare materialet brons. Borås tycks satsa på evigheten. Dessutom engagerar man, på gott och ont, fler stjärnkonstnärer till sin biennal. Konstnärer med mycket cred i konstvärlden, å andra sidan relativt okända för en bredare allmänhet. Samtidigt har Open art i Örebro i vissa avseenden seglat upp som ett folkligt evenemang.

En annan sak som skiljer Borås biennalen från Open art är att man i Västergötland tar in utomstående curatorer för att utforma utställningarna. I år är det välrenommerade paret Martin Wickström och Ulf Kihlander som ansvarar för temat och urvalet. Och själv skulle jag gärna se att delar av Open art delegerades till en eller flera gästcuratorer. Det aldrig fel med nytt blod. Ett sådant förfarande kräver naturligtvis en väl fungerande administrativ organisation.

En annan väg för att förnya Open art vore kanske att titta på det program som utformades 2008 av en grupp som kallade sig Sculptour. Där fanns bland annat idéer om att sprida ut konsten över hela Örebro och anordna symposier med de deltagande konstnärerna. I dag är ju som bekant Open art koncentrerat till stadskärnan - den mångfacetterade gräddtårta av medeltid, nyklassicism, nygotik, jugend och modernistiska prestigebyggen som faktiskt klarar sig rätt så bra på egen hand.

Mer läsning

Annons