Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De skrev om vägen in i det nya landet

”In i det nya landet” är en annorlunda bok som släpps i dagarna. Örebroungdomar med utländsk bakgrund berättar om sina möten med Sverige, och hur de fått stöd och motivation genom programmet ”Världens mentor”.

Annons
Mohsen Nazari och Omar Mohamed är två av deltagarna i projektet Världens mentor som skrivit texter i boken ”In i det nya landet” . Mohsen, som fortfarande går på gymnasiet,  vill bli ingenjör och jobbar hårt för att nå sina mål. Omar pluggar företagsekonomi på komvux och vill bli egen företagare.

NA träffade några av ungdomarna en måndagskväll i början av april på Kulturskolan i Örebro. Här träffas de en gång i veckan och lär sig spela gitarr i ”Världens orkester”, en vispopgrupp på väldigt enkel nivå. Att just lära sig spela ett instrument var ett önskemål som många av dem hade. Några sådana möjligheter har de inte haft tidigare.

– Det ser så lätt ut, men det är svårt, i alla fall i början, säger Sonya Miran som precis lärt sig ta A och D på gitarren till Bo Kaspers ”I samma bil”.

– Jättekul. Nu har jag skaffat elpiano så jag kan öva hemma också, säger Omar Mohamed.

Både Sonya och Omar medverkar med egna texter i boken. Sonya berättar om ankomsten till Sverige hösten 2012 och hur vackra hon tyckte att ”träd med gul och röd klänning” var. Omar beskriver mötet med sin mentor Ebbe Holmberg och vad det betytt.

– Jag är intresserad av att skapa ett eget företag och han har gett mig många idéer, vad som behövs och vad jag bör tänka på, berättar Omar som nu läser företagsekonomi och administration på komvux.

”Världens mentor” är ett projekt för att peppa ungdomar som nyligen kommit till Sverige att komma vidare i sina studier och yrkesval. De har tilldelats mentorer, yrkesverksamma vuxna, som med sina kunskaper och erfarenheter kan ge vägledning och stimulera. Programmet har haft ett treårigt stöd av Arvsfonden men bedrivs till största delen på ideell basis.

– Ungdomarna har själva fått skriva ansökan och sedan har vi djupintervjuat, berättar Gunilla Lundberg, verksamhetschef.

Inom projektet har de sedan matchats mot ”dröm- yrket” och i en del fall blivit stärkta i sin övertygelse. I andra fall har de förstått att de ska ta en annan väg.

– ”In i det nya landet” är en sammanställning av erfarenheter och röster från fyra års arbete med det här programmet, förklarar Gunilla Lundberg.

I boken beskrivs några av mentorskapen. Ignacio Seoane, ursprungligen från Bolivia, och Jan-Åke Eriksson, chef på Länsförsäkringar Bergslagen, berättar hur de tillsammans resonerat kring bland annat social kompetens. Ignacio beskriver hur han mognat och insett hur viktig utbildning är. Men i boken beskrivs även det omvända, hur den som ställt upp som mentor berikats. Carina Nyström, teaterproducent berättar hur mötet med Sajjad Karimi från Afghanistan som drömde om att bli skådespelare, gett henne ”tillträde till en annan värld”.

– Syftet är inte i första hand kompisskap, men i några av fallen har man fortsatt att träffas för att man har kul i ihop. Några har till exempel börjat övningsköra tillsammans eller har hjälpt till med möbler vid flytt, berättar Gunilla Lundberg.

Största förtjänsterna är ändå de inblickar ungdomarna fått i arbetslivet och hur det påverkat deras mål och motivation.

– Det är häftigt att komma in i samhället, säger Omar Mohamed som genom mentorsprogrammet också haft uppdrag som IT-guide åt äldre.

Det arbetet har nu också lett till en projektanställning där han ska lära ut internet åt nyanlända svenskar, bland annat hur man hittar på olika myndigheters sajter.

Maja Eriksson, personalvetare vid Örebro universitet, har utvärderat projektet:

– Intrycket är att relationerna fungerat väldigt bra. Deltagarna har fått styra mycket själva och lagt upp aktiviteter utifrån sina egna förutsättningar och behov.

I boken beskriver hon några av de positiva effekterna:

Språkligt: Kontakterna med yrkeslivet har underlättat integration och språkinlärning.

Meriter: Större socialt nätverk har gett bättre förutsättningar att komma in i arbetslivet.

Motivation: Ökad insikt om betydelse av utbildning har gett mer positiv attityd till skola och fortsatta studier.

Psykosocialt stöd: Kontakten med mentorn har ökat självförtroendet.

Det senare har Omar beskrivit väl i sin text om mötet med Ebbe:

”I början var jag osäker och rädd, och det var han som ringde mig. Nu ringer jag och stör honom, nu är jag starkare än honom. Ha ha! Han sa till mig en gång: Omar, det finns tre saker du aldrig får glömma bort, de är: visa dig, våga och det gör inget om du gör fel. Det tänker jag aldrig glömma.”

vägledning gav nya idéer. Mohsen Nazari och Omar Mohamed är två av deltagarna i projektet Världens mentor som skrivit texter i boken ”In i det nya landet” . Mohsen, som fortfarande går på gymnasiet,  vill         bli ingenjör och jobbar hårt för att nå sina mål. Omar pluggar företagsekonomi på komvux och vill bli egen företagare.
personliga texter.  Sonya Miran (t v) tränar dansteg på Kulturskolan. I boken ”In i det nya landet” berättar hon om när hon kom till Sverige från Iran, hösten 2012: ”Jag kunde se glada och starka färger. Jag kunde höra ljuden när vinden rörde bladen. Jag levde i en riktig bild, och det var höst i Sverige”.
Världens orkester. På måndagskvällarna träffas deltagare i ”Världens mentor” på Kulturskolan. Mohsen Nazari och Hana Alemayehu tränar gitarrackord.

Världens mentor

Har sitt ursprung i ideella föreningen Transfer som förmedlar föreläsare ur yrkeslivet till gymnasiet. Transfer upptäckte att inga föreläsare anlitades till språkintroduktionsprogrammmet, språket var ett hinder.

Med medel från Allmänna arvsfonden startades Världens mentor. 60 ungdomar har fått yrkesverksamma vuxna som mentorer. De har fått stimulans och vägledning, och i många fall vänskap över åldersgränserna. Ur Världens mentor har projektet IT-guide vuxit fram där ungdomar erbjudits jobb som datorhandledare åt äldre.

En skrivarkurs, ”Mitt möte med Sverige”, med årets länsförfattare Staffan Ekegren som ledare har också hållits. Texter som ungdomarna skrev under den kursen har nu sammanställts i boken ”In i det nya landet” som släpps i dagarna.

Redaktör: Sten Lundberg.

Mer läsning

Annons