Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En viral historia som borgade för stor spridning

Artikel 2 av 8
Viralt på na.se
Visa alla artiklar

Annons

Det började som en vanlig vecka men förbyttes i rena snurren. I onsdags gjorde jag en intervju med Nicke Borg, sångare i rockbandet Backyard babies, inför lördagens spelning i Grythyttan (läs artikeln här). När jag skulle skriva ut intervjun på torsdagen upptäckte vi på redaktionen att krogen i Grythyttan annonserade om att Nick Borgen skulle uppträda. Först trodde vi att det var en felskrivning. Men när jag ringde upp arrangören visade det sig att han missuppfattat alltihop, han trodde verkligen att han hade bokat Nick Borgen.

Vi lade snabbt ut en nyhet om detta på na.se – som formligen exploderade. Bara det första dygnet klickades artikeln drygt 40 000 gånger och den virala succén var ett faktum. När något hamnar i spinn på nätet går det med ljusets hastighet. Torsdagseftermiddagen blev en omtumlande upplevelse när riksmedier som Aftonbladet, Expressen, DN, SvD och Sveriges radio hakade på historien. P3:s program PP3 tyckte till och med att reportern borde få Stora journalistpriset.

I det nya medielandskapet jagar vi alla efter klick. Med rubriker som ”Du kan aldrig ana vad som händer sedan ...” lockas läsarna att klicka på filmklipp med folk som snubblar och slår sig eller husdjur som gör lustiga saker.

I all ödmjukhet måste sägas att historien om Borgen/Borg bottnar i vanlig hederlig lokaljournalistik, som i sina bästa stunder har som syfte att klargöra hur saker och ting ligger till och rätta till felaktigheter. Det som gör just den här nyheten speciell är dels att det handlar om två artister och kändisar, helt olika till uttrycket men som råkar ha liknande namn – dels att någon har gjort bort sig.

Jag kan känna visst medlidande med Grythyttearrangören. Att bli hela Sveriges driftkucku för en dag kan inte vara roligt. Samtidigt fick han ju ofantligt stor medial uppmärksamhet för en konsert som i vanliga fall endast hade resulterat i några lokala notiser.

Det finns gott om exempel på virala nyheter som visat sig vara rena bluffar, när pr- och reklambyråer lurat till sig rubriker. Jag tänker till exempel på Tommy Nilsson som sade att han hade bytt namn till Tommy Black, bara för att göra reklam för en ny chokladsmak. Den här gången var det dock ett omedvetet misstag som skapade en mediesnurr som alla verkar tjäna på.

Jag säger som Nick Borgen: ”We are all the winners”. Hoppas att Nicke Borg kör den i kväll.

Alla artiklar i
Viralt på na.se
Annons