Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur svårt kan det vara att skriva en ny ”Yesterday”?

Annons

Örebrokompaniet gick ut i veckan och uppmanade örebroarna att skicka in en egen låt som kan bli stadens nya signaturmelodi, eller ”soundtrack” som de kallar det (det låter ju mycket häftigare). Det är en fortsättning på marknadsföringskampanjen This is Örebro som startade med det tomma ”Ö:et” där man kunde lägga in sin egen bild av något som kan tänkas symbolisera staden.

Från bild går man nu vidare till hur Örebro låter. Det vinnande bidraget ska fixas till av proffsiga musikproducenter och arrangörer så att låten kan användas i reklamspottar, jinglar och vid stora evenemang, etcetera. Nästa steg kanske blir att ta fram förslag på hur Örebro luktar? Den som lever får se.

Det finns många städer som förknippas med olika låtar: ”Stockholm i mitt hjärta”, ”Känn ingen sorg, Göteborg” och ”Köppäbävisan” är några svenska exempel. Den oöverträffade mästarlåten i stadsgenren är dock ”New York, New York”.

I samtliga dessa fall har det handlat om enskilda låtskrivare som låtit sig inspireras fritt och förutsättningslöst. Jag har aldrig hört talas om att det gjorts på detta sätt, att så medvetet beställa en låt om en stad i marknadsföringssyfte.

Det ska bli spännande att se var projektet landar och hur många bidrag som kommer in. Min dotter som är åtta år gick i alla fall i gång direkt när hon fick höra talas om låttävlingen. På fem minuter hade hon satt ihop flera verser med rim om Svampen och Slottet och en smittande refräng, ”Örebrooo – aaah, aaah”. Det kan funka. Vi får se om den faller juryn i smaken.

Oavsett vilken låt som blir Örebros nya soundtrack gillar jag verkligen grundidén bakom kampanjen, att det är örebroarna själva som ger sin bild och sätter tonen för staden. Jag menar, vad är en stad om inte invånarna i den? Vanligen är det copywriters och PR-folk som mejslar fram klatschiga slogans och jinglar bakom stängda dörrar på något bländvitt och trendigt kontor. Här sätter reklamfolket bara ramarna och så får fôlket fylla i resten.

Vinnarlåten måste funka i olika genrer. Såväl pop- och rockband som Svenska kammarorkestern ska kunna spela den. Juryns ordförande Joakim Dubbelman som ska utse en vinnare lyfte fram att den måste vara tidlös och enkel. Han nämnde Paul McCartneys ”Yesterday” som ett bra exempel. Visst, vi sätter ribban där tycker jag. Hur svårt kan det va?

Mer läsning

Annons