Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Isabelle

Annons

DRAMA. 17-åriga Isabelle är på solsemester med sin familj. Hon har en sommarflirt och bestämmer sig för att ligga för första gången. Något, oklart vad, triggas inom henne i samband med den mediokra sexdebuten.

Klipp till hösten och vår protagonist är en fullfjädrad call-girl som prostituerar sig lite mellan skoldagens slut och läxläsning i det välbärgade hemmet i centrala Paris.

Frågan som snabbt infinner sig är naturligtvis "varför?". I alla fall hos publiken. I filmen är det bara Isabelles mamma som förtvivlat undrar när det hela uppdagas. Övriga drar på axlarna och menar att det är "sånt som ungdomar gör".

För att understryka spontaniteten i Isabelles extraknäck analyseras i en scen vad poeten Rimbaud sagt om ungdomen. Ni vet, att vara förvirrad, olyckligt kär och fladdra runt i sommarnatten. Det kan liksom ingå att suga av en farbror för pengar i ett parkeringsgarage.

Tja, därom kan man tvista, naturligtvis. Men François Ozon, fransk films kanske mest kända "enfant terrible", är som ni förstått redan, ointresserad av att problematisera prostitutionen i filmen.

Vad han däremot har på hjärtat, förutom att berätta att man kan vara deppig när man är tonåring, är svårt att säga. För inte kan han väl på allvar hävda den tröttsamma tesen om prostitution som ett sätt för "modiga kvinnor" att frigöra sig?

Hur som helst har han skapat en voyeuristisk tittfest, som hämtad ur den mest gubbsjuka av dagdrömmar. Den nakna Isabelles kropp studeras noga av kameran när hon "experimenterar sig fram". Precis som de män som köper henne tycks Ozon bara bry sig om hennes unga och vackra yta.

Vad som egentligen sker i den tystlåtna 17-åringens inre är filmen igenom höljt i dunkel, vilket inte bara blir långtråkigt i längden, det känns också som ett märkligt val av en regissör som lyckats skapa så många spännande kvinnoskildringar ("Swimmingpool", "Under sanden").

Andra misslyckade val är den krampaktiga årstidsstruktur som han pressat in handlingen i samt finalen där Charlotte Ramplings entré inte passar ihop med något annat.

Mer läsning

Annons