Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett av världens farligaste verk

För 15 år sedan väckte Elisabeth Ohlson Wallins Ecce homo-utställning stor uppståndelse. Förra året fick samma utställning skyddas av 2 000 poliser när den visades i Belgrad. Nu är den tillbaka i Örebro.

Annons
Mellan två bibelcitat. Elisabeth Ohlson Wallin och hennes Ecce homo har återvänt till Örebro.Foto: Veronika Ljung-Nielsen

Tolv fotografier med bibliska motiv och med homosexuella modeller och miljöer med titeln Ecce homo väckte känslor när de visades i Stockholm första gången för 15 år sedan.

I Örebro gick 14 frikyrko- pastorer samman och berättade i ett uttalande att de kände sig kränkta av det sätt som Jesus framställdes på. Senare samma år kom utställningen till Örebro och på en vecka slog den utställningsrekord, men utsattes också för skadegörelse.

– Jag tycker fortfarande väldigt mycket om den, säger fotografen bakom bilderna, Elisabeth Ohlson Wallin. Det var en mycket oskuldsfull och naiv Elisabeth Ohlson som på ett positivt sätt helt följde kärleken.

Ecce homo var hennes sätt att då ge sina manliga bögvänner upprättelse för 80-talet aidsvåg. Precis det Jonas Gardell nu gjort med böckerna och tv-serien ”Torka aldrig tårar utan handskar”.

Stefan Nilson är NA:s konstkritiker och recenserade just Ecce homo-utställningen för 15 år sedan. Han ser också hur klimatet hårdnat i Sverige och världen vad gäller religiös fanatism och tror att intoleransen snarare ökat än minskat.

– Ett annat sätt att se på Ecce homo är att se på fotots utveckling, säger han. Vi har mental ändrat vår inställning till fotot i och med digitaliseringen. Fotografiet är inte längre magiskt. Det har blivit en del av informationsflödet som omger oss.

– Jag håller med om att synen på fotografiet ändrats och jag minns hur folk tyckte att jag kunde ha gjort tuschteckningar av Ecce homo i stället för bilder. Fotografierna blev för starka.

Elisabeth Ohlson Wallin tror ändå att utställningen skulle väcka samma uppmärksamhet om den visats för första gången i år och berättar om upplopp av kristna och muslimer när den förra året visades i Belgrad.

– Fortfarande räknas Ecce homo som ett av världens farligaste verk tillsammans med Muhammed-karikatyrerna och Salman Rushdies ”Satansverserna”, berättar hon. Och som situationen ser ut för homosexuella i bland annat Ryssland och Uganda i dag måste debatten föras och bilderna visas.

Från och med i dag visas de tolv fotografierna på Kulturhuset i Örebro. Förra gången var utställningstiden en vecka, den här gången en månad. Och nu är bilderna mindre, 70 gånger 100 centimeter.

– Men jag har inte ändrat något i bilderna. De är precis som originalen, fast mindre, behändigare, billigare och enklare att hantera, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

Mer läsning

Annons