Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med ”läs upp” kan unga låsa upp läsningen

Annons

Mitt första läsminne är ett lyssningsminne. Pappa läste Robinson Crusoe på kvällarna och jag fängslades av den ensamme, stackars mannen på ön och hans uppfinningsrikedom. För mig blev lyssnandet en stimulans att lära mig läsa på egen hand och snart tog jag mig genom de första Astrid Lindgren-böckerna och vidare till Hjortfot och Hornblower.

Läsning blev en självklarhet. Men så är det inte för alla barn i dag då så mycket underhållning serveras gratis på data- och mobilskärmar. En undersökning från förra året visade till exempel att var åttonde elev i sexan inte har tillräckliga kunskaper för att klara skriftdelen i de nationella proven. Det är mot den bakgrunden som den ideella stiftelsen Berättarministeriet i samarbete med några bokförlag tagit fram appen ”Läs upp”. Den ska på ett lekfullt sätt stimulera till ökad läsning bland unga och fungerar som ett skärmlås för surfplattor.

För att låsa upp plattan måste barnen använda ”läsupp”, det vill säga läsa ett kapitel ur populära barnböcker och sedan svara på läsförståelsefrågor innan de kan surfa vidare.

Berättarministeriet är en ideell stiftelse som bland annat arbetar med skrivarverkstäder för unga i områden med hög arbetslöshet.

Med ”Läs upp” får barnen poäng och medaljer i belöning – läsningen får de liksom på köpet.

Mer läsning

Annons