Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kajsa Grytt

Annons
Kajsa Grytt och Fabian Österman.

En sak är säker. Kajsa Grytt förtjänar en mycket större publik än den som fanns på plats i lördags. Å andra sidan var de 15 närvarande säkert Örebros mesta Kajsa Grytt-lyssnare och de fick en skön konsert.

Kajsa Grytt är en sann musiker. Hon väjer inte för att utveckla sin egen musikaliska genialitet och sitt textskrivande. Årets nya album ”Jag ler, jag dör” är ingen platta med toppliste-låtar. Den är svårare än hennes tidigare, men ack så stark.

Fyra av de nya låtarna fick plats på lördagens repertoar. Låtar med oemotståndligt gripande gitarrslingor och självutlämnande och igenkännande texter. Gitarrslingorna levererades av Fabian Österman tillika Kajsa Grytts son och en mycket lovande gitarrist. Inledande ”Du ler, du dör” är som en välkonserverad Tant Strul-låt som andas frustration och sorg på samma gång. De andra nya låtarna bär samma känsla.

Det handlar som alltid med Kajsa Grytt om kombinationen personlighet och samhällsmedvetenhet. Därför blev förstås ”En farlig liten jävul” en hälsning till männen bakom skjutningen i centrala Örebro tidigare under dagen och till rasismen som det under samma dag demonstrerades emot i huvudstaden.

Det har blivit många konserter med Kajsa Grytt under årens lopp och jag upphör inte att förundras över hennes förmåga att i en först till synes nakenhet och skörhet på scen förvandla sig och konserten till en manifestation i styrka och kärlek . Och det var precis vad hon också gjorde på Örebro-scenen i lördags.

Mer läsning

Annons